اقتصادی

تولید برخی صنایع نسبت به سال گذشته رونق گرفته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا به این لحظه در طول ۱۷ ماه جنگ اقتصادی که دشمن تحمیل کرده شک نکنید آنها شکست خورده‌اند زیرا تصور دشمن این بود که تا آخر اسفندماه سال گذشته همه واحدهای بزرگ و کوچک تعطیل می‌شوند.

رضا رحمانی عصر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان اظهار داشت: ما اکنون ۱۷ ماه واردات خودرو را در کشور ممنوع کردیم جنگ شروع شده واردات خودرو را در دولت ممنوع کردیم اما از نظر دشمن واردات ماشین آزاد است اما واردات قطعه را ممنوع کرده‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دشمنان با هدف، تحریم‌ها را انتخاب کرده‌اند، افزود: صادرات مواد اولیه به کشور  آزاد است اما صادرات محصول ممنوع است و این نشان می‌دهد که چقدر دشمنان حساب شده رفتار می‌کنند و این جنگ اقتصادی است.

رحمانی تصریح‌کرد: تا به این لحظه در طول ۱۷ ماه جنگ اقتصادی که دشمن  تحمیل کرده شک نکنید آنها شکست خورده‌اند زیرا تصور دشمن این بود که تا آخر اسفندماه سال گذشته همه واحدهای بزرگ و کوچک تعطیل می‌شوند و دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری در سطح وسیع میلیونی اتفاق می‌افتد که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

وی عنوان کرد: سرجمع تولید ما در سال جاری نسبت به سال گذشته کم نشده بلکه بیشتر هم شده است ما در یک صنایع مانند خودرو مشکل بیشتر داریم و در برخی صنایع مانند پوشاک، صنایع غذایی، لوازم خانگی، فولاد، مس و … مشکل نداریم بلکه رونق هم گرفته‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: دست کارفرمایانی که نخواستند کارگران را بیکار کنند، می‌بوسم و این یک روحیه جهادی و بسیجی است که صاحبان واحدهای تولیدی دارند.

رحمانی با اشاره به اینکه باید قطعه‌سازان این منطقه را به ایران خودرو و سایپا وصل کنیم، گفت: اگر امروز شما بتوانید چند قرارداد با این خودروسازان در تیراژ ببندید به طور نرمال همیشه کار دارید.

وی گفت: امسال ما  هضت ساخت و تولید داخل را راه‌اندازی کردیم و تا ۱۴۰۰ برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این نهضت لایه‌‌ای مختلفی دارد و یک لایه این است که ۱۰ میلیارد دلار واردات را تبدیل به صادرات کنیم و از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به خودرو است، البته واردات ما بیشتر است که باید همه افراد در این زمینه همکاری کنند.

رحمانی تصریح کرد: ماشین‌آلاتی که در این منطقه دیدم یک سرمایه برای کشور هستند و باید چند کار اساسی انجام دهیم تا از جاهای دیگر برای شغل به این منطقه بیایند.

وی با اشاره به اینکه تولید برای ما مهم است و به دنبال رونق تولید هستیم، گفت: از مدیرعامل ایران خودرو می‌خواهم، شرکت‌های خودروسازی که بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کنند بیشترین قرارداد را با آنها منعقد کنید.

رحمانی عنوان کرد: خرما یک فرصت دیگر اقتصادی در بم است و این محصول یک برند ملی است و در این مورد یک کار جدیدی در فرآوری و تولید محصولات متنوع انجام دهید و ما حمایت‌های لازم از طرح‌های در خصوص خرما خواهیم کرد.