اقتصادی

نماینده همدان: وزارت بازرگانی دردی دوا نمی کند

امیر خجسته با بیان اینکه در شرایط فعلی تشکیل وزارت بازرگانی مشکلات مردم را حل نمی‌کند، گفت: نباید مردم را با آزمون و خطا سردرگم، بلاتکلیف و متحمل هزینه‌های گزاف کنیم.

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه مجلس درباره تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: پیش از این دلایل مهمی باعث تصویب طرح ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنعت شد که این دلایل همچنان مهم و قابل تامل هستند.

وی با اشاره به این دلایل ادامه داد:ضرورت فرماندهی واحد در مدیریت تولید و تجارت و ایجاد تعادل و تعامل مثبت میان تولید و بازار داخلی مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اعتراضات گسترده بخش تولید نسبت به واردات بی رویه از سوی وزارت بازرگانی و یا شرکت‌های زیرمجموعه، انتقادات گسترده مصرف‌کنندگان نسبت به کمبود کالا و یا پایین بودن کیفیت برخی کالا‌ها و شکل‌گیری انحصارات و طولانی بودن فرایند‌های صدور مجوز‌های کسب و کار به‌دلیل شیوه‌های مختلف کاری در دو وزارتخانه از جمله این دلایل بود.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در همین زمینه اضافه کرد: اختلافات بسیار میان دو وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن‌ها در مورد تعرفه‌های وارداتی و عوارض صادراتی، عدم پاسخگویی در مورد مشکلات تولید و تجارت و متهم کردن یکدیگر در فضای رسانه‌ای، تضاد و ناسازگاری میان تصمیمات و سردرگمی فعالان بخش خصوصی و لزوم رعایت قوانین اصل ۴۴ قانون اساسی و خروج دولت از تصدی‌گری نیز از جمله دلایل دیگر این ادغام بود.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با انتقاد از عدم توجه دولت به تنظیم ریشه‌ای بازار عنوان کرد: در دولت هرگاه مشکلی در تنظیم بازار، به‌ویژه کالا‌های اساسی رخ می‌داد زمزمه تفکیک وزارتخانه ادغامی به راه می‌افتاد و هیچگاه مشکلات به صورت ریشه‌ای بررسی نشده و به توصیه دلسوزان و تجربه گذشته توجهی نشد.

خجسته با بیان اینکه ما باید از تجربه دولت‌های گذشته استفاده کنیم و نباید مردم را با آزمون و خطا سردرگم، بلاتکلیف و متحمل هزینه‌های گزاف کنیم، افزود: یادمان نرود همین وزارت ادغامی در دوره نخست تحریم‌ها در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ توانست بخش مهمی از فشار‌های تحریم‌ها را خنثی کند.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی تشکیل وزارت بازرگانی مشکلات مردم را حل نمی‌کند، اظهار داشت: دولت با اتکا و امیدواری زیاد به حل همه مشکلات کشور با برجام اغلب زیرساخت‌های ضد تحریمی کشور را از بین برد، لذا آشفتگی موجود در بازار و نارضایتی شدید مردم از عملکرد دولت بیش از آنکه معلول ادغام دو وزارتخانه مهم باشد بلکه نتیجه بی‌توجهی به تجربه و زیرساخت‌هایی است که در مقابل تحریم طراحی و پیاده شده بود.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: این بی توجهی و رویکرد تکیه صرف به مذاکرات و فراموشی توانمندی‌های داخلی و اصول اقتصاد مقاومتی باعث تحمیل فشار‌های زیاد بر مردم و تولیدکنندگان شد. طرح تفکیک دو وزارتخانه، ویرانی مهمترین زیرساخت ضد تحریمی کشور است و آینده نشان خواهد داد که چنین طرحی بطور همزمان باعث نابودی تولید و گسترش فساد و آشفتگی بیشتر بازار خواهد شد.