سیاسی

آثار دیدگاه پناهیان در تصویب یک طرح در مجلس

انتقاد یک خطیب معروف از شفاف نبودن آرای نمایندگان، همچنان نقل مجلس بهارستان‌نشین‌هاست.

 در جلسه علنی ۷مهرماه نمایندگان مجلس، یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی را تصویب کردند؛ یعنی تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری  مثل مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: «هر چه ساحت قدرت، شیشه‌ای و در معرض مردم باشد، اعتمادافزا و مشروعیت آفرین است. امروز ما در مجلس حداکثر شفافیت را شاهدیم؛ به طوری که اگر نماینده‌ای ذره‌ای چرت بزند از دید دوربین‌ها پنهان نمی ماند. این میزان حساسیت بر روی رفتار نمایندگان مقدس است. افکار عمومی می‌خواهد بداند که نمایندگان ملت این امانت گران سنگ را به ارزانی به دست نیاوردند تا به ارزانی عرضه کنند.  مذاکرات مجلس به غیر از موارد خاص از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.»

علیرضا محجوب نماینده تهران به عنوان مخالف فوریت این طرح گفت: این روزها مسائل مهمتری مثل تورم، اشتغال، و پرداخت حقوق کارگران و بازنشستگان وجود دارد پس این طرح  دارای فوریت نیست.

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر اما به عنوان موافق فوریت این طرح گفت: «بنده آن انتقادی را که در دهه اول محرم مبنی بر نبود شفافیت به عملکرد مجلس شد، تحسین می کنم. اقدام به جا و پسندیده‌ای بود. ما نمایندگان نباید برای خودمان حفاظت شیشه‌ای درست کنیم. ما معصوم و تافته‌ای جدا بافته نیستیم.»

درنهایت یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی با ۱۶۸ رای موافق؛ ۳۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.