اجتماعی

هوای قلبمان را داشته باشیم

دکتر محمداسماعیل قیداری به مناسبت روز جهانی قلب  با بیان اینکه کشور ما در مرحله شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد، عنوان کرد: اگرچه بیماری‌های عفونی سال‌هاست که در کشور ما کنترل شده، ولی بیماری‌های قلبی و عروقی شیوع زیادی پیدا کرده و بارزتر شده؛ به گونه‌ای که حدود ۴۰ درصد مرگ و میرها در کشور به علت بیماری‌های قلبی عروقی گزارش شده است.

لزوم اصلاح و تغییر سبک زندگی

وی با بیان اینکه اصلاح و تغییر سبک زندگی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی است، ‌ عنوان کرد: به عبارت دیگر سبک زندگی افراد باید به سمت زندگی مبتنی بر فعالیت و تحرک بیشتر، اصلاح تغذیه، حذف عادت‌های نادرست مانند مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: رژیم‌های غذایی سالم باید مبتنی بر مصرف چربی کمتر و سبزیجات و میوه‌جات بیشتر برنامه‌ریزی شود. تغذیه سالم یعنی مصرف چربی و کربوهیدرات کم و در مقابل فیبر بیشتر یعنی سبزی و میوه.

ضرورت برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای ارتقای سلامت قلب

قیداری با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان تغذیه‌ای برای ارتقای سلامت قلب افراد، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آگاه سازی عموم افراد جامعه مساله مهمی است، ولی از آن مهم‌تر توجه به برنامه‌ریزی کلان کشوری از سطح تولید غذا تا نگهداری و توزیع را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های کلان باید به سمت تعیین ضوابط مشخص و استاندارد و نظارت بر فعالیت رستوران‌ها و همچنین کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی برنامه‌ریزی شود. همچنین باید بر کیفیت و نحوه تهیه، عرضه و نگهداری مواد غذایی کنسروی و حتی تغذیه دام نظارت کافی وجود داشته باشد؛ چراکه تمامی این مسایل در تهدید سلامت مردم و افزایش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیرگذار است.

۳ عامل خطر بروز بیماری‌های قلبی

وی با اشاره به عدم تحرک و همچنین استعمال دخانیات و مواد مخدر به عنوان عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی، تصریح کرد: در سیاستگذاری‌های کلان باید به دنبال علل گرایش جوانان به سمت مواد مخدر و دخانیات بوده و از پایه برای پیشگیری از بروز این‌گونه ناهنجاری‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم. همچنین برای تشویق جوانان به ورزش و سبک زندگی پرتحرک سیاست‌های کلان در سطح برگزاری ورزش‌های عمومی و همگانی تدوین کرده و زمینه و بستر مناسب برای تحرک بیشتر افراد را فراهم کنیم.

قیداری با اشاره به برخی از فاکتورهای تاثیرگذار در بروز بیماری‌های قلبی مانند سن و ارث، خاطرنشان کرد: شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در مردان بیشتر است و همچنین با افزایش سن، درصد ابتلا به اینگونه بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود.

فاکتورهای قابل اصلاح در بروز بیماری‌های قلبی

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین با اشاره به برخی از فاکتورهای قابل اصلاح در بروز بیماری‌های قلبی، اظهار کرد: ترک سیگار، تحرک بیشتر، ‌ تغذیه سالم، کنترل چربی خون، کنترل چاقی و غیره از عواملی است که در کاهش شیوع بیماری‌های قلبی تاثیرگذار است.  

علل بروز سکته‌های قلبی میان جوانان

قیداری در ادامه با اشاره به بروز سکته‌های قلبی در بین جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال، اظهار کرد: سابقه بیماری قلبی در راس علل بروز سکته در بین جوانان است، با این حال علل متعدد دیگری از جمله بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف مواد مخدر به خصوص مخدرهایی که زمینه بروز عوارض قلبی را تشید می‌کنند، در ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش دارند.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق در خاتمه با بیان اینکه در رابطه با کنترل بیماری‌های قلبی باید در دو سطح برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری داشته باشیم، اظهار کرد: سطح اول آموزش، آگاه‌سازی و اطلاع رسانی در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌ است و در سطح بعدی مساله مهم سیاستگذاری‌ها کلان دولت برای کشف علل اصلی بروز و شیوع بیماری‌های قلبی در سنین مختلف و یا اجرای برنامه‌های مناسب در سطح مدرسه، دانشگاه و عموم جامعه جهت کاهش بروز و شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی است.