اجتماعی استانی

تردد یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرز مهران در کمتر از ۱۳ روز

استاندار ایلام گفت: در ۱۳ روز گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند که این آمار در یک هفته مانده به اربعین، یک رکورد تاریخی در اربعین کشور است.

قاسم سلیمانی‌ دشتکی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۳۲۶ هزار و ۱۲۶ نفر ظرف یک روز گذشته از مرز مهران تردد کرده‌اند که از این میزان ۲۴۹ هزار و ۲۱۱ زائر ایرانی راهی عتبات عالیات و ۷۶ هزار و ۹۱۵ نفر نیز از طریق این مرز وارد کشور شده‌اند.

وی افزود: همچنین در روز گذشته ۱۲۴۴ زائر خارجی از مرز خروج و  ۱۱۹۹ زائر خارجی نیز از طریق مرز مهران وارد کشور شده‌اند.

استاندار ایلام در ادامه، از تردد ۲۰۰ هزار نفر ظرف ۱۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این میزان ۱۷۰ هزار نفر رفت و ۳۰ هزار نفر نیز به کشور برگشته‌اند.

وی ادامه داد: از مرز مهران در ۱۳ روز گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تردد کرده‌اند که از این میزان یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر خارج و بیش از ۳۵۰ هزار نفر نیز از طریق مرز مهران به کشور بازگشته‌اند.

استاندار ایلام تصریح کرد: با این استقبال بی‌نظیر در یک هفته مانده به اربعین به آمار تردد سال گذشته می‌رسیم و این یک رکورد تاریخی در ترددهای اربعین کشور است.

سلیمانی‌ دشتکی در ادامه از خدمت‌رسانی به زوار در عمق ۱۵ کیلومتری خاک عراق خبر داد و گفت: آب‌رسانی به زائران با تانکرهای سیار ادامه دارد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات عنوان کرد: اگر برخی اوقات خدمات‌رسانی مطلوب نیست، به خاطر تراکم جمعیت و عدم امکان تردد با وسیله نقلیه در آن طرف مرز است.

استاندار ایلام تصریح کرد: البته با کمک همه ارگان‌ها و نهادها و با نصب آب سردکن‌ها و توزیع یخ با تانکرهای سیار، مشکل آب تا حدود زیادی رفع شده است و سرویس‌های بهداشتی نیز اضافه و بازگشایی شده‌اند.

وی با اشاره به موج برگشت زائران خاطرنشان کرد: الان یکی از دغدغه‌ها این است که برای برگشت زوار باید اتوبوس به قدر کافی وجود داشته باشد.

سلیمانی‌ دشتکی یادآور شد: حدود ۶۰ درصد زائران با وسایل نقلیه شخصی آمده‌اند و این یک نکته مثبت است و حدود ۴۰ درصد نیز باید با اتوبوس جابجا شوند.

وی اضافه کرد: به همین منظور روز دوشنبه هیئتی از ستاد مرکزی اربعین به مهران می‌آیند و بحث حمل و نقل را به‌ صورت ویژه پیگیری می‌کنند.