هنری

پیام چند مسئول بمناسبت جشنواره موسیقی محلی

سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری و محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام دادند.

پیام معاون هنری ارشاد به جشنواره موسیقی نواحی

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، معاون امور هنری و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پیام‌هایی جداگانه از برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران سخن گفتند.

در پیام سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران چنین آمده است:

هوالسمیع

موسیقی نواحی، شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست. شرحی که به سزاواری، روایت‌گوی دین و دنیای آدمی‌ست. ساز و آوازی که در ستایش وُ نیایش وُ سور وُ سوگ، قرین آدمی ست و به خُلق و خویِ کوه و دشت و دریا و جنگل و کویر و به لحن و لهجه خورشید و خاک و آب و آتش، سرگرم گفتگوست. موسیقی نواحی، موزه مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه وُ حنجره‌ پیران ارجمند هنر بالیده است و به رنجِ بسیار این گنج به گران‌مایگان امروز، بذل شده است.

موسیقی نواحی، نهی اهریمن و نقش اهوراست که به نوا و نغمه، خنیاگر رستگاری انسان است. استعانت از شعر، بارش باورهای دینی و فضیلت‌های آیینی‌ست در آواها و آوازهایی که به هم‌جانی و هم‌جهانی مردمان نظر دارد. خوشا این کهن هنر که نه از آن مردمان عزلت گُزین که گویای مردمانی است که به شکرگزاری و امید، به وقت کاشت و داشت و برداشت، به هنگام صید و در پای دار و در آوار درد و آواز شادمانی، جمله به همراهی و همدلی، چشم به خداوندگار خویش داشته‌اند و به ساز و سخن، به ثنای حق زبان گشوده‌اند.

این جشنواره‌ بر آن سر است که این میراثِ معرفت‌آفرین که سینه به سینه و به مشقت، روایت‌گر آداب و آیین نواحی ایران‌زمین بوده است، چنان باقی بماند که هنرمندان و پژوهش‌گران به دانستگی از آن سود جویند و توان موسیقایی نواحی، به تناورتر شدن موسیقی ایران بلکه جهانِ موسیقی بینجامد.

بدین مختصر، آرزومندم این اتفاق خردمندانه، تجلی‌گاه تابناک اعاظم موسیقی نواحی و ماذنه‌ سعادت هنرمندان سرزمینم در شمار آید که پیوسته رضایت دوست را در نظر داشته و دارند.

سلسله‌ موی دوست حلقه دام بلاست               هرکه در این حلقه نیست ،فارغ ازین  ماجراست

سیدمجتبی حسینی

در متن پیام محمد اله‌یاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی به دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، چنین آمده است:

بسمه تعالی

موسیقی نواحی و اقوام ایرانی از میراث فرهنگی ارزشمند کشور است که حفظ و پاسداشت این ذخیره عظیم فرهنگی و معرفی و نشر آن در داخل و خارج از کشور و تقدیر از جایگاه بزرگان و هنرمندان این حوزه از وظایف سیاست‌گذاران، مدیران و فعالان فرهنگی است.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، با هدف اصلی ایجاد فرصت‌های برابر به‌ منظور معرفی و گرد هم آمدن استعدادهای برتر موسیقی اقوام و نواحی ایران برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که ظرفیت‌ هم‌زیستی فرهنگ‌های مختلف را فراهم می‌آورد  و در کنار هم‌افزایی داخلی، زمینه مطلوبی برای اقدامات فراملی هنری و معرفی هنرمندان اصیل  کشور  در سطح جهانی را مهیا می‌کند.

موسیقی نواحی از ادوار گذشته، سینه‌به‌سینه در متن زندگی مردم ایران جریان یافته است و تنوع و تکثر این عرصه از هنر و پیوند نزدیک آن با زمینه موسیقایی  بسیاری از کشورهای منطقه در قالب ایران فرهنگی، فرصت بسیار مناسبی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور محسوب می‌شود که می‌تواند شبکه‌سازی اصولی در جامعه جهانی هنر با بهره‌مندی از رسانه موسیقی را فراهم آورد.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای حفظ و دوام و حمایت از طنین موسیقی نواحی و تحقق اهداف مذکور اهتمام ویژه دارد. 

فرصت را مغتنم می‌دانم و از تلاش‌های دبیر محترم جشنواره، مدیران ارشد استان کرمان، مدیرکل محترم و همکاران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مدیر و همکاران محترم انجمن موسیقی ایران، انجمن موسیقی کرمان و همکاران پرتلاشم در دفتر امور موسیقی، تمامی هنرمندان و نام‌آوران موسیقی نواحی ایران، مراتب تقدیر و تحسین خود را اعلام می‌دارم.

محمد اله یاری فومنی

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۹ آبان‌ماه در شهر کرمان برگزار خواهد شد.