فرهنگی

اعزام سالانه ۱۲ هزار روحانی و ۲ هزار مداح به عتبات

مدیر جذب و سازماندهی معاونت امورفرهنگی بعثه مقام‌معظم رهبری با اشاره به وجود ۱۲ هزار روحانی عتبات در کشور گفت: در طول سال دو بار جذب خاص روحانیون صورت می‌گیرد که در این دوره ۶۰۰ نفر از افراد واجد شرایط شرکت کردند.

حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت امور فرهنگی بعثه مقام‌معظم رهبری با اشاره به نام‌نویسی از افراد واجد شرایط برای جذب خاص روحانیون عتبات اظهار داشت: بعثه مقام معظم رهبری به عنوان مسؤول در عرصه خدمت‌رسانی به زائران و اجرای برنامه‌های فرهنگی، علاوه بر جذب عام روحانیون عتبات که به صورت عمومی و فراگیر اعلام می‌شود و از متقاضیان خاص برای روحانی عتبات نیز نام‌نویسی به عمل می‌آورد. 

وی با بیان اینکه تمام کاروان‌های اعزامی به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت یک روحانی و مداح دارند، خاطرنشان کرد: برای اینکه افراد فرهیخته و باتجربه از گردونه روحانیون عتبات حذف نشوند و بتوانیم از تجارب و حضور آن‌ها بهره‌مند شویم، در طول سال دو بار اقدام به جذب خاص روحانیون عتبات می‌کنیم تا از این طریق افراد توانمند بدون دادن آزمون کتبی مورد ارزیابی قرار گیرند.

مدیر جذب و سازماندهی معاونت امور فرهنگی بعثه مقام‌معظم رهبری افزود: امسال یک بار در اردیبهشت‌ماه به نمایندگی بعثه رهبری در استان‌ها اعلام کردیم که افراد واجد شرایط برای جذب روحانیون خاص می‌توانند نام‌نویسی کنند که در زمان مقرر ۸۵۰ نفر اقدام به ثبت‌نام کرده و با احراز شرایط و شرکت در جلسات به جمع روحانیون عتبات پیوستند.

۶۰۰ نفر به جمع روحانیون عتبات می‌پیوندند

حجت‌الاسلام پروانه با اشاره به اینکه نام‌نویسی جذب خاص روحانیون عتبات آبان‌ماه امسال نیز اعلام شده بود، گفت: پس از اعلام زمان ثبت‌نام برای روحانیون عتبات در دومین مرحله که به صورت خاص صورت می‌‌گیرد، ۶۰۰ نفر از روحانیون واجد شرایط از استان‌های مختلف درخواست و مدارک خود را ارسال کردند.

مدیر جذب و سازماندهی معاونت امور فرهنگی بعثه مقام‌معظم رهبری افزود: این افراد بدون آزمون کتبی، با شرکت در مصاحبه علمی جذب می‌شوند. البته باید فایل‌های سخنرانی آن‌ها ارزیابی شده و در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت شرکت کنند تا بعد از قبولی در این دوره‌ها به عنوان روحانی کاروان‌های عتبات اعزام شوند.

وی با اشاره به کمبود روحانی کاروان در برخی مناطق محروم تصریح کرد: هم‌اکنون در برخی مناطق کم‌برخوردار کشور با کمبود روحانی کاروان عتبات مواجه هستیم؛ به طوری که هنگام اعزام کاروان مجبوریم روحانیون استان‌های همجوار یا حتی از قم و تهران اعزام کنیم. بر همین اساس سعی داریم با جذب روحانیون خاص در برخی مناطق این کمبود را برطرف سازیم.

حجت‌الاسلام پروانه با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲ هزار روحانی کاروان داریم، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار روحانی و ۲ هزار مداح عتبات داریم که با توجه به زمان‌بندی و نیاز همراه با کاروان‌ها به عتبات مشرف می‌شوند. 

 اعتقاد و التزام عملی به اسلام و مذهب تشیع، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و ولایت فقیه، برخورداری از حُسن شهرت و معاشرت، نداشتن سوءپیشینه و سابقه محکومیت در محاکم قضائی، توانائی جسمی و سلامت روانی، تأهل و نداشتن منع قانونی از نظر خدمت نظام وظیفه عمومی از شرایط عمومی برای جذب خاص روحانیون به شمار می‌رود. همچنین دارندگان گواهی اتمام کامل دروس کتبی و شفاهی پایه ۱۰ از یکی از مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه که حداقل دارای یکی از شرایط سه سال فعالیت تبلیغی و فرهنگی باشند (حداقل ۶ ماه در مدت سه سال)، مدرسان مدارس علمیه در سطوح متوسطه و عالی، اساتید دروس معارف اسلامی که گواهی صلاحیت تدریس معاونت امور اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را دارا باشند و اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی، دارندگان گواهی اتمام کامل دروس کتبی و شفاهی پایه ۷ از مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه که حداقل ائمه جمعه شهرهای منطقه، مسئولان حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خطبا و مبلغان معروف منطقه و مؤلفان آثار مورد قبول در حوزه دینی و مذهبی باشند، می‌توانند در طرح جذب خاص روحانیون عتبات شرکت کنند.