بین الملل

آلمانی ها اعتماد خود به دولتمردان را از دست داده اند

نشریه بیلد آلمان امروز(چهارشنبه) با استناد به نتایج یک پژوهش، از کاهش اعتماد مردم آلمان به دولتمردان و توانایی آنها در حفظ ثبات سیاسی کشور در دو سال گذشته خبر داد.
بر اساس نتایج این پژوهش که از سوی موسسه افکارسنجی «آلن باخ» انجام گرفته، تنها ۲۶ درصد آلمانی ها دولت کنونی را برای حفظ ثبات کشور توانمند و با قدرت ارزیابی می کنند، در حالی که پیش تر، ۴۹ درصد آلمانی ها معتقد به توانمندی دولت این کشور بودند. در این مدت اعتماد مردم به دولتمردان نیز از ۸۱ درصد به ۵۷ درصد کاهش یافته است.  
هر چند دو سال پیش دو سوم آلمانی ها (۶۲ درصد) بر این اعتقاد بودند که نظام سیاسی آلمان نشان دهنده قدرت این کشور است، این میزان در حال حاضر به ۵۱ درصد رسیده است.
نتایج انتخابات پارلمانی اخیر آلمان از کاهش چشمگیر میزان آرای دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات موسوم به «ائتلاف بزرگ» حکایت داشت.

در ادامه شکست های انتخاباتی حزب دموکرات مسیحی متعلق به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، این حزب در انتخابات ایالت «هسن» شکست خورد و ۱۱ درصد آرای خود را از دست داد.

این شکست در حالی رخ داد که دو هفته پیش و در جریان انتخابات ایالت «بایرن» نیز حزب متحد مرکل شکست خورد و ۱۶ کرسی خود در پارلمان این ایالت را از دست داد. حزب سوسیال دموکرات هم در آن انتخابات شاهد از دست دادن ۲۰ کرسی خود بود.

مرکل ۶۴ ساله که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان را برعهده دارد، به دنبال شکست‌های اخیر حزب دموکرات مسیحی اعلام کرده که در دور بعدی پارلمان نامزد تصدی پست صدراعظمی نخواهد شد.