سیاسی

روایت ترکان از عملکرد برخی وزیران روحانی

«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت:«وزرای خود روحانی می‌روند و علیه سیاست‌های دولت با نمایندگان لابی می‌کنند. برای مثال دولت می‌خواهد یک تصمیمی در یک زمینه‌ای بگیرد، اما وزیری که مخالف این تصمیم است نمایندگان را می‌شناسد و با آنها لابی می‌کند که مثلا شما با این تصمیم مخالفت کنید و خلاف این سیاست دولت رای بدهید. اگر آقای احمدی‌نژاد یک وزیرش چنین کاری می‌کرد به سرعت عزلش می‌کرد، اما این اتفاق در موارد بسیاری برای آقای روحانی پیش آمده است، اما او این کار را نکرده، در حالی که طرف باید عزل می‌شد».

ترکان در ادامه گفت:«بعضی از وزرا باج دادن جزو عادات‌شان شده است و معامله‌گری الان راه افتاده است…حالا اگر کسی روبه‌روی اینها بایستد و واکنش نشان دهد و معامله‌گر نباشد، تکلیفش چیست؟ معلوم است که حذف می‌شود. به نظر من همه باید سرجای خودشان برگردند. یعنی قوه مجریه باید در مدیریت کشور عمل کند و قوه مقننه در قانونگذاری و نظارت. اینکه مدیرعامل فلان شرکت را نماینده مجلس تعیین کند، عضو هیات مدیره را نماینده مجلس تعیین کند و انتصابات مدیران قوه مجریه توسط نمایندگان قوه مقننه انجام شود، رویه اشتباهی است».

هرچند که برخی دولتمردان و اصلاح طلبان در پی آن هستند تا تمام قصور و تقصیرهای دولت را به گردن منتقدان بیندازند، اما واقعیت ماجرا این است که کابینه روحانی، از هماهنگی لازم با یکدیگر برخوردار نبوده و این اختلاف و ناهماهنگی، مشکلات زیادی را در پی داشته است.

مشاور سابق رئیس جمهور صراحتا اعلام کرده است که وزرای دولت هم به باج دادن به نمایندگان مجلس عادت کرده اند و هم علیه سیاست‌های دولت با نمایندگان لابی می‌کنند.

این اظهارنظر که بیشتر به افشاگری شباهت دارد، بیش از پیش عیار فضاسازی های دولتمردان و اصلاح طلبان درباره نقش منتقدان در ناکامی های دولت را نشان داد.

در شرایطی که دولت وارد هفتمین سال فعالیت خود شده است، برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب همچنان مشکلات ناشی از قصور و تقصیرهای خود را به گردن دولت قبل، دولت پنهان، تحریم ها و…می اندازند.