اجتماعی

درنشست خبری
گفته های وزیر از آموزش و پرورش

رتبه‌بندی کیفیت آموزشی و معیشت معلمان را افزایش می‌دهد

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی کیفیت نظام تعلیم و تربیت و معیشت معلمان را افزایش می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، محسن حاجی میرزایی روز شنبه در دومین نشست خبری خود با گرامیداشت هفته بسیج به برخی از اقدامات در مدت حدود سه ماه فعالیت خود در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: گام های مهمی در زمینه رتبه بندی معلمان در این مدت برداشته شد و هفته گذشته برای اجرای وعده ها، برنامه های خوبی داشتیم که یکی از آنها آیین نامه رتبه بندی است که توسط دولت به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: معلمان براساس این طرح، رتبه بندی و از مزایای متفاوتی بهره مند می شوند و هدف این است که معلمان با دانش و عملکرد متفاوت از دریافتی متفاوتی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: پرداخت پاداش به کیفیت برتر یکی از پیش نیازهای کیفیت است و باید کسانی که کار کیفی تری انجام می دهند از پرداختی های بهتری برخوردار باشند.

وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: منطق اصول رتبه بندی ارتقاء کیفیت و انگیزه معلمان است به همین منظور ۲ هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است و در نیمه دوم سال ٩٨ مسیر اجرای این طرح فراهم است.
حاجی میرزایی گفت: با ابلاغ دولت همه همکاران در هیات های ممیزی سطح منطقه ای و ملی پرونده ها و صلاحیت آنان مورد ارزیابی قرار می گیرد و براساس موقعیت هایی که پیدا می کنند به یکی از رتبه های یک تا پنج در طرح رتبه بندی معلمان می رسند.
وی ادامه داد: همکاران اگر صلاحیت های لازم را کسب کنند می توانند به رتبه های بالاتر برسند تمامی آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی و سلامت، مشاوران واحدهای آموزشی،  مدیر و معاون واحد آموزشی مشمول این طرح رتبه بندی می شوند. 
به گفته وزیر آموزش و پرورش باید به سمت بهبود وضعیت دریافتی معلمان گام برداریم و شاید بهترین راه خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری است چون معلمی مانند کارمندی نیست لذا یکی از اولویت‌های برنامه های من تلاش برای تامین معیشت و ارتقای معلمان است. 
حاجی میرزایی تصریح کرد: رویداد دیگری که برای بهبود معیشت معلمان انجام شد تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش به منظور تامین رفاه فرهنگیان و مسکن دار شدن ١٧٠ هزار نفر از فرهنگیان در چند روز گذشته صورت گرفته است چون قیمت زمین یکی از عناصر تعیین کننده در تامین مسکن است و قرار است وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار مسکن فرهنگیان قرار دهد. 
وزیر آموزش و پرورش گفت: این طرح سه ساله است و شهرها و مناطق روستایی را شامل می شود و همه فرهنگیان فاقد مسکن می توانند متقاضی شوند و در این طرح کسانی در اولویت قرار دارند که تاکنون از امکانات دولتی و یارانه تسهیلات مسکن برخوردار نشده باشند متاهلان و سرپرستان خانوار و شرط پنج سال سکونت در آن منطقه نیز وجود دارد و تمام کارکنان و بازنشستگان مشمول این طرح هستند.
حاجی میرزایی درباره هزینه هر واحد مسکونی در این تفاهم نامه نیز گفت: هزینه قطعی با این موضوع که واحد مسکونی در کدام منطقه باشد، ارتباط دارد. وظیفه وزارت راه و شهرسازی تسهیل و تسریع در تغییر کاربری زمین ها برای استفاده در این طرح است و افراد را برای واحد شرایط بودن بررسی کند. همچنین این وزارتخانه فهرست و مشخصات واحدهای مسکونی در مسکن مهر را در اختیار دارد و اولویت را به فرهنگیان خواهد داد.

‌نیروهای حق‌التدریس تا سه ماه آینده تعیین تکلیف می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش در خصوص شیوه نامه نیروهای حق التدریسی گفت: باید آیین نامه ای در دولت به تصویب می رسید که این کار در کمتر از سه ماه انجام شده و به تصویب رسید.

حاجی میرزایی افزود: نیروهای حق التدریس قبل از سال ۹۱ همچون مربیان پیش دبستانی شامل این استخدام می شوند که پس از دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان و انجام آزمون پایانی به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد. معیار انتخاب این معلمان متناسب با رشته دوره تحصیلی و جنسیت است و تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سه ماه دیگر این کار صورت خواهد گرفت. 
وی ادامه داد: آموزشیارانی که ابتدا در آزمون ورودی شرکت کرده و ۵۰ درصد نمره را کسب کنند در دوره ای یک ساله و انجام آزمون متناسب با نیاز در رشته، جنسیت و سنوات استخدامی نیز به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد که با این اقدام بخش مهمی از نیروهایی که در سال های دور با ما همکاری داشتند تعیین تکلیف خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی معلمان پیش دبستانی که باید از دولت حقوق دریافت می کردند و آن دسته ای که فاقد ابلاغ هستند نیز از شمول این مصوبه خارج هستند.

آغاز توزیع شیر در ۸ استان محروم کشور

وی افزود: بر اساس مقررات مراکزی که زیر پوشش توزیع شیر هستند تمام مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی، متوسطه اول و شبانه روزی که این تعداد حدود ۱۵ میلیون دانش آموز را شامل می شود باید زیر پوشش توزیع شیر رایگان قرار می گرفتند اما به دلیل اعتبار محدود اولویت این طرح پس از ۲ سال وقف به ۸ استان محروم داده شده و عملیات شیر در این استان ها آغاز شده است. 
حاجی میرزایی ادامه داد: متناسب با اعتبار جمعیت زیر پوشش توسعه و دفعات توزیع شیر نیز این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.
وی استان های مشمول این طرح را ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان اعلام کرد که می توانند از شیر رایگان بهره مند شوند.
وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در خصوص پاداش پایان خدمت بازنشستگان نیز تلاش شده افرادی که تا سال ۹۷ بازنشسته شده اند پرداخت شود همچنین پرداخت معوقات باقی مانده حق التدریسان شاغل نیز در دست اقدام است که بخش عمده آن پرداخت شده و تلاش کردیم تا پرداخت حق التدریسی های آزاد نیز همزمان با حقوق آنها پرداخت شود.