اجتماعی

پیکر مرحوم تابنده در بیدخت دفن شد

پیکر مرحوم “نورعلی تابنده” ملقب به قطب دراویش نعمت‌الهی سلطان‌علیشاهی امروز چهارم دی ماه طی مراسمی در شهر بیدخت شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شد.

مرحوم تابنده که از اوایل آبان گذشته بخاطر ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شده بود دیروز سوم دی ماه در بیمارستان مهر تهران درگذشت.

وی که هنگام فوت ۹۲ سال داشت وصیت کرده بود در زادگاهش شهر بیدخت به خاک سپرده شود. بر همین اساس پیکر آن مرحوم روز چهارشنبه با حضور اعضای خانواده، خویشاوندان، دوستدارانش از نقاط مختلف کشور و جمعی از شهروندان بیدختی از مقابل منزلش در شهر بیدخت تا آرامستان موسوم به مزار سلطانی این شهر تشییع و در همین مکان به خاک سپرده شد.

حامد قربانی فرماندار گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم تشییع و تدفین مرحوم تابنده به شکل مطلوب و محترمانه در کمال نظم و آرامش برگزار شد.

پیکر مرحوم تابنده در پی فوتش در تهران، عصر دیروز با هواپیما به بیرجند منتقل و دیشب از طریق زمینی به بیدخت گناباد منتقل شد.

قطب دروایش نعمت‌الهی که ساکن تهران بود، شهریور ماه گذشته برای سکونت در بیدخت به گناباد بازگشت اما پس از حدود دو ماه در پی بیماری جهت اقدامات درمانی دوباره به تهران بازگشت.

نورعلی تابنده ملقب به “مجذوب‌علیشاه” قطب سلسله نعمت‌الهی سلطان‌علیشاهی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی در کابینه دولت موقت سمتهایی همچون معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت سازمان حج و زیارت و معاونت وزارت دادگستری را بر عهده داشت.

تابنده ۲۱ مهر ۱۳۰۶ در شهر بیدخت واقع در بخش مرکزی شهرستان گناباد خراسان متولد شد و جدش “ملاسلطان‌ محمد گنابادی” نیز قطب وقت سلسله نعمت‌الهی بود.

وی پس از تحصیلات مقدماتی در گناباد عازم تهران شد و سال ۱۳۲۷ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران مدرک لیسانس حقوق قضایی اخذ کرد. مرحوم تابنده با پیگیری تحصیلات عالی، همچنین موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق و دیپلماسی مدیریت قضایی از دانشگاه پاریس در فرانسه شد. وی در بازگشت به ایران طی دههای ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ علاوه بر فعالیت در حوزه وکالت دعاوی حقوقی، مدتی با وزارتخانه‌های ‌امورخارجه و دادگستری همکاری داشت.

مرحوم تابنده در نهایت پس از ۹۲ سال زندگی، امروز در آرامگاه مزار سلطانی شهر بیدخت که محل دفن چند تن از اقطاب سلسله دراویش نعمت‌الهی سلطان‌علیشاهی است آرام گرفت.

گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و شهر بیدخت در فاصله پنج کیلومتری گناباد قرار دارند.