بین الملل

جوانب و بازتابهای ماجراجویی جدید واشنگتن در عراق

روز یکشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دی) از حمله به مواضع «گردان‌های حزب الله» عراق از زیرمجموعه‌های الحشد الشعبی در چند نقطه در منطقه مرزی با سوریه خبر داد. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، مدعی شد که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است. این حمله آمریکا، دو روز پس از حمله راکتی به پایگاه کی.۱ در استان کرکوک انجام شد که آمریکا اعلام کرد یک پیمانکار آمریکایی کشته و پنج نفر مجروح شدند.

سفارت ایران در بغداد بیانیه‌ای درباره حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد شعبی در القائم در غرب عراق صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: ارتش متجاوز آمریکا، شب گذشته حملات هوایی به مواضع حشد شعبی انجام داد که بر اثر این حملات ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. این حملات آمریکا که حشد شعبی به عنوان نیروی رسمی را هدف قرار داد به مثابه نقض حاکمیت عراق است.ژ

بیانیه سفارت ایران در بغداد درباره حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی

سفارت ایران در عراق بیان کرد: این در راستای دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورهای منطقه به بهانه اتهامات واهی با هدف تضمین منافع رژیم صهیونیستی است. اما دنیا از نقش نیروهای حشد شعبی در وارد کردن شکست به گروه تروریستی داعش در عراق آگاه است و می‌دانند که نظامیان آمریکایی در منطقه با این قبیل اقدامات به دنبال اهداف استکباری و هیمنه هستند. در حالی که آمریکا در عراق دخالت می‌کند، مسئولان عالی رتبه دولت قانون‌شکن آمریکا از جمله وزیر خارجه آن با نیرنگ و نفاق، بقیه کشورها را از دخالت در امور داخلی عراق منع می‌کند.

در این بیانیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران به ملت عراق به ویژه خانواده شهیدان حشد شعبی تسلیت عرض می‌کند و این حمله جنایت‌کارانه آمریکا را به شدت محکوم می‌کند و تاکید می‌کند که ادامه دخالت‌های دولت آمریکا در امور داخلی عراق و منطقه و تلاش آن برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان کشورهای منطقه، عامل بی ثباتی در این کشورها و رنج و مصائب آنهاست.

رمضان شریف: برای وحشت برهم‌ریختگان ثبات منطقه برنامه داریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به حضور نیروی دریایی سپاه در رزمایش مشترک ایران با روسیه و چین‌ گفت: رزمایش ۳گانه ایران٬ روسیه و چین موجب رعب و وحشت برهم‌زنندگان امنیت خلیج فارس شد.

رمضان شریف

 رمضان شریف امروز در حاشیه تجمع بزرگ مردم بجنورد در یوم‌الله ۹ دی،  درباره پیام حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش مشترک ایران٬ روسیه و چین، اظهار داشت: از آنجایی که این رزمایش بین سه قدرت بزرگ نظامی دنیا برگزار شد٬ هم برای کسانی که دنبال امنیت منطقه هستند٬ و هم برای آن‌هایی که به‌سرکردگی آمریکا به‌دنبال از بین بردن ثبات منطقه هستند پیام روشنی داشت.

وی افزود: این رزمایش نشان داد که کشورهای ایران، روسیه و چین برای برقراری امنیت در این منطقه حساس جهان پیام روشنی دارند و موجب دلگرمی دوستان ما در منطقه است.

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به حضور نیروی دریایی سپاه در این رزمایش گفت: دشمنان ما در منطقه هم باید پیام این رزمایش را به‌خوبی درک کنند و بدانند که ما برای برقراری امنیت در این منطقه حساس برنامه‌هایی داریم که موجب رعب و وحشت آن‌هایی است که برای بر هم ریختن ثبات منطقه برنامه دارند.

پنتاگون: به حاکمیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ به دنبال تجاوز به مواضع حشد شعبی عراق، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز (دوشنبه) مدعی شد، واشنگتن به حاکمیت ارضی عراق احترام می‌گذارد اما از “حقش” برای دفاع از خود بازنمی‌نشیند.

پنتاگون

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای مدعی شد، نیروهای عملیات ائتلاف ضد داعش موسوم به “اراده آهنین” به درخواست دولت این کشور برای اطمینان از شکست دائمی داعش و ارائه مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی عراق در این کشور حضور دارند.

در این بیانیه آمده است، “آمریکا و شرکایش در ائتلاف بین‌المللی به حاکمیت ارضی عراق کاملا احترام گذاشته و از این کشور حمایت می‌کنند تا کشوری قدرتمند و مستقل باشد اما نمی‌توان واشنگتن را از استفاده از «حقش» در دفاع از خود بازداشت.”

پنتاگون در این بیانیه بر ضرورت توقف حملات “نیروهای نیابتی” در گردان‌های حزب‌الله به آمریکا، نیروهای ائتلاف بین‌المللی و احترام به حاکمیت ارضی عراق به منظور ممانعت از هرگونه اقدامات دفاعی بیشتر از سوی نیروهای آمریکایی تأکید کرد.

ادعای کشته شدن سرباز آمریکایی در عراق از ابتدا هم فریب‌آمیز بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در واکنش به حملات شب گذشته آمریکا به نفرهای حشد الشعبی در عراق گفت: موضوع چالش آمریکا در عراق می‌تواند برای ایران یک دام و کمین باشد و باید کشورمان پرهیز کند تا داخل چنین دامی نیفتد.

واکنش فلاحت پیشه به ادعای کشته شدن سربازان آمریکایی توسط نیروهای ایرانی

به گفته وی، کشته شدن سرباز آمریکایی در عراق از ابتدا هم نوعی فریب‌آمیز بود؛ به هیچ وجه سیاست جمهوری اسلامی در منطقه این نیست که به نیروهای نظامی حاضر در منطقه آسیب بزند؛ هیچ وقت هم کسی نتوانسته سندی ارائه کند که به موجب آن ایران اقدامی علیه سربازان خارجی در منطقه داشته است. از زمان حضور نیروهای ناتو مستقر در افغانستان و نیروهای آمریکایی در عراق همواره جمهوری اسلامی ایران سعی کرده این موضوع به محدوده تنش تبدیل نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بسیاری از سربازان آمریکایی در قالب قراردادهای پیمانکاری به مناطق عملیاتی فرستاده می‌شوند، اضافه کرد: آنها کسانی هستند که آمریکایی‌ها بدترین رفتار را نسبت به آنها انجام می‌دهند؛ کسانی که عمدتا به دنبال اخذ تابعیت آمریکا بوده و برای آن مجبور هستند پنج سال در ارتش آمریکا در خارج از این کشور خدمت کنند تا تابعیت بگیرند. این موضوع به سال‌های گذشته یعنی از زمان بحران کوبا تا تحولات بعد از آن در افغانستان بر می‌گردد. آمریکایی‌ها در آن زمان سربازان خود را به عنوان طعمه قرار می‌دادند تا بهانه‌ای برای اقدام نظامی به دست آورند لذا این دامی است که ممکن است از طرف آمریکا و دیگر بازیگران برای ایران پهن شده باشد.

فلاحت‌پیشه همچنین اظهار کرد: نیروهای حشد الشعبی و سایر جریاناتی که پرونده باشکوهی در مقابل داعش دارند، سرنوشت سیاسی و نظامی‌شان در قلمروی قانونی دولت عراق شکل گرفته و ایران هم همواره بر این موضوع تاکید داشته است بسیاری از رسانه‌های چالش برانگیز بین ایران و دیگر کشورها به دنبال این هستند تا اقدام صورت گرفته علیه حشد الشعبی را به عنوان اقدامی علیه ایران نشان دهند حال این‌که این کار علیه حاکمیت ملی و تمامیت عراق شکل گرفته و باید دولت عراق نسبت به آن تصمیمی بگیرد.

وی همچنین اظهار کرد: در عراق جریاناتی وجود دارد که می‌خواهند ایران را وارد معرکه این کشور کنند؛ در گذشته هم تلاش‌هایی را صورت دادند تا ایران گرفتار بحران‌هایی شود که خارج از قلمروی حاکمیتی ملی جمهوری اسلامی است؛ آنها گروه‌هایی هستند که غیر از بازی نظامی، بازی دیگری بلد نیستند و برای این کار آموزش دیده‌اند. ما نباید سرنوشت کشورمان را به جریاناتی گره بزنیم که فقط نظامی فکر می‌کنند و یا تنها می‌توانند در محیط نظامی نفس بکشند. این مطلب برایم مفید است ۰