بین الملل

ترامپ: بولتون دروع گفته است!

زئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از انتشار بخش‌هایی از کتاب «جان بولتون» که موضوع آن پرونده جنجالی «اوکراین‌گیت» است، به افشاگری مشاور امنیت ملی سابق خود واکنش نشان داده است.

جان بولتون در کتاب تازه خود که هنوز منتشر نشده است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرده که در ماجرای موسوم به «اوکراین گیت» عمدا کمک‌های نظامی به اوکراین را مسدود کرده بود تا دولت اوکراین در تحقیقات از رقیبش در انتخابات به وی کمک کند. این اتهام‌زنی مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید واکنش ترامپ را به دنبال داشته و او گفته که بولتون برای فروش کتابش دروغ گفته است.

بامدا امروز دوشنبه بود که روزنامه نیویورک تایمز از دسترسی به بخش‌هایی از کتاب جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید خبر داد؛ کتابی که هنوز منتشر نشده و موضوع آن درباره پرونده جنجالی موسوم به «اوکراین گیت» است؛ پرونده‌ای که دموکرات‌ها به خاطر آن رئیس‌جمهور آمریکا را استیضاح کردند.

این روزنامه براساس متنی از کتاب جدید جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که هنوز چاپ نشده و به دست این روزنامه رسیده است گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه اوت ۲۰۱۹ به مشاورانش در کاخ سفید گفته بود که قصد دارد به مسدود کردن کمک ۳۹۱ میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین ادامه دهد تا مقامات دولت کی‌یف به تحقیقات از جوبایدن نامزد دموکرات‌ها و رقیب انتخاباتی او کمک کنند.

ترامپ با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر جنجالی، به کتابی که قرار است از جان بولتون منتشر شود، واکنش نشان داده و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را به دروغگویی برای فروش کتاب متهم کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این باره چند پیام توئیتری منتشر و همه اتهامات در خصوص پرونده اوکراین‌گیت را بار دیگر رد کرده است.

او نوشت: «من هرگز به جان بولتون نگفتم که کمک نظامی به اوکراین به موضوع تحقیقات (اوکراین) از دموکرات‌ها از قبیل: بایدن‌ها بستگی دارد. واقعیت آن است که او هرگز درباره این موضوع زمانی که من علنا او را اخراج کردم، شکایتی نداشت. اگر جان بولتون این را گفته، فقط به خاطر این بوده که کتابش را بفروشد».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «انتشار متن تماس‌های تلفنی من با رئیس‌جمهور زلنسکی (اوکراین) همه آن چیزی است که به عنوان شواهد ضرویر هستند به علاوه آنکه خود رئیس‌جمهور زلنسکی و وزیر خارجه اوکراین هم گفتند که هیچ فشاری (از سوی آمریکا علیه این کشور برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش هانتر بایدن) نبوده و هیچ مشکلی وجود نداشته است. مضاف بر آن، من با رئیس‌جمهور زلنسکی در حاشیه نشست سازمان ملل دیدار کردم (دموکرات‌ها گفتند که من هرگز با او دیدار نکردم) و بدون هر گونه شرط و شروط و درخواست برای تحقیقات، کمک نظامی به اوکراین را بسیار زودتر از جدول زمانی از پیش مققر، از تعلیق در آوردم».

ترامپ افزود: «من همچنین به اوکراین اجازه خریداری کردن موشک‌های ضد تانک جاولین (از آمریکا) را دادم. دولت من بسیار بیشتری از دولت قبلی آمریکا (در حمایت از اوکراین) اقدام کرده است».

پیام‌های توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا در رد کتاب منتشر نشده بولتون در حالی مطرح شده که نیویورک تایمز در گزارش خود درباره این کتاب نوشته است: «اظهارات جنجالی بولتون در بحبوحه دادگاه استیضاح ترامپ در سنای آمریکا همچنین شامل پیش نویس دست نوشته‌هایی است که او طی هفته‌های اخیر منتشر کرده است. این نسخه همچنین برای کاخ سفید و برخی از مقامات کنونی و پیشین آمریکا که در نوشتن این کتاب موثر هستند نیز ارسال شده است. کتاب شامل نکاتی است که جان بولتون اگر به عنوان شاهد در دادگاه سنا فراخوانده شود به آن‌ها اشاره خواهد کرد».

براساس این گزارش، چندین صفحه از این کتاب به توضیحات بولتون درباره اینکه چگونه مساله اوکراین فاش شد اختصاص یافته است تا اینکه در ماه سپتامبر وی از کاخ سفید اخراج شد. وی نه تنها بر بی اعتباری رئیس جمهور در مساله اوکراین اشاره کرده بلکه جزئیاتی درباره مقامات کاخ سفید که تلاش کرده‌اند خود را از این مخمصه کنار بکشند نیز ارائه کرده است.

بولتون همچنین در کتابش گفته است که بعد از مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی، وی با ویلیام بار دادستان عمومی آمریکا تماس گرفته و نگرانی خود را از سیاست‌های در سایه رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا در اوکراین که با تشویق ترامپ اجرا می‌شد را اعلام کرده است

روز گذشته انتشار یک فایل از دیدار ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ (۱۰ اردیبشهت ۱۳۹۷) رئیس‌جمهور آمریکا با دو تن از افراد دخیل در پرونده تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره اوکراین‌گیت خبرساز شد؛ فایلی که در آن مشخص شده ترامپ با آن‌ها درباره برکناری «ماری یووانوویچ» سفیر وقت واشنگتن در کی‌یف صحبت کرده است.

ترامپ ۲۰ می ۲۰۱۹ (مصادف با ۲۳ اردیبهشت‌ماه) یووانوویچ را از این سمت برکنار کرد. در آن زمان گزارش شده بود منصوب دولت قبلی آمریکا بوده و از دموکرات‌ها حمایت می‌کرده است. با این حال بسیاری برکناری وی را به دلیل عدم همکاری در موضوع اوکراین گیت با ترامپ می‌دانند