سیاسی

اعضای الاحوازیه در دانمارک دستگیر شدند

دانمارک روز دوشنبه اعلام کرد که سه عضو یک گروه مخالف دولت ایران را به‌ ظن جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کپنهاگ، ‌این سه نفر پیشتر از سوی پلیس دانمارک به حمایت از حمله ای تروریستی در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی متهم شده بودند.

«فین برش اندرسون» رئیس سرویس اطلاعات و امنیتی دانمارک (PET) گفت: از دیدگاه این سرویس، سه فرد یاد شده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ میلادی برای سرویس اطلاعات عربستان سعودی جاسوسی کرده اند.

این سه شهروند ایرانی تحت محافظت شدید پلیس دانمارک بوده اند و یکی از آنها، هدف اصلی نقشه تروری در سال ۲۰۱۸ بوده که از طرف سرویس اطلاعات و امنیتی دانمارک ناکام مانده است. 

در همین حال، سرویس اطلاعات و امنیتی دانمارک اعلام کرد که یک شهروند نروژی با پیشینه ایرانی که در ارتباط با طرح اکتبر ۲۰۱۸ بازداشت شد، همچنان در بازداشت است.

سرویس اطلاعاتی دانمارک سال گذشته با انتشار گزارشی ادعا کرد که برخی یا گروهی قصد ترور یک فرد مرتبط با گروهک تروریستی الاحوازیه را داشته‌اند، که در دانمارک زندگی می‌کند. در آن زمان، یک مقام آگاه دیپلماتیک ایران گفت: با توجه به حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته ‌شده تروریستی، جمهوری اسلامی ایران درحال تجدیدنظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورهاست.

گروهک تروریستی الاحوازیه مسؤولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز در شهریور ۹۷ را بر عهده گرفت. در آن حمله ۲۴ نفر از هموطنانمان از جمله چند غیرنظامی شهید و ۶۰ تن زخمی شدند.