سیاسی

مانورها و تاکتیک های قبل از انتخابات اصلاح طلبان

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی خبر داد که صلاحیت دو چهره سرشناس این حزب یعنی محمدعلی افشانی و محمدحسین مقیمی تأیید شده است. افشانی در سال‌های اخیر سابقه استانداری فارس و شهرداری تهران را در کارنامه دارد و مقیمی نیز در دولت اعتدال معاون سیاسی وزارت کشور و استاندار تهران بود. این اتفاق البته می‌تواند قدمی باشد برای تسهیل امکان ارائه لیست کامل اصلاح‌طلبان در تهران، البته بی آنکه در دیگر مناطق کشور کار رقابت را برای جبهه اصلاحات تسهیل کند. اما مسأله این است که آیا وجود دو چهره سرشناس حزب اعتماد ملی این مجموعه را برای مشارکت در ارائه فهرست در پایتخت تشویق خواهد کرد؟ حزب اعتماد ملی روز چهارشنبه اعلام کرده بود که وارد فرآیند معرفی فهرست انتخاباتی نخواهد شد.

گرامی‌مقدم دیروز درخصوص احتمال تغییر حوزه محمدرضا خباز از دیگر اعضای این حزب از تهران به کاشمرگفته است: «آقای خباز قاعدتاً باید تغییر حوزه بدهد چرا که طبق مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امکان لیست‌دهی در تهران وجود ندارد.»

حزب کارگزاران سازندگی اما به عنوان یکی از سه حزب بزرگ اصلاح‌طلب در جلسه شامگاه پنجشنبه خود درباره ارائه لیست در تهران باز هم به جمع‌بندی نرسید. به گزارش ایسنا در نشست اخیر شورای مرکزی این حزب مقرر شده که پس از بررسی اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان در تهران، جمع‌بندی کمیته انتخابات در دستور جلسه فوق‌العاده شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران که هفته آینده برگزار خواهد شد، قرار گیرد. حزب کارگزاران همچنین به سیاق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری درباره حمایت یا عدم حمایت از لیست در استان‌ها را به شورای کارگزاران سازندگی همان استان واگذار کرد. چیزی که نشانه کمبود یا عدم وجود نامزد اصلاح‌طلب در استان‌ها باشد.

  • مشارکت گلایه‌مندانه

با وجود این حتی برخی از اصلاح‌طلبان هم می‌گویند که ندادن لیست به معنای قهر با انتخابات و تحریم نیست. این را شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قبلاً در بیانیه خود مطرح کرده بود و حالا مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها و از چهره‌های شناخته شده جریان اصلاحات به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی می‌توانیم بهترین افراد را راهی مجلس کنیم، اما این بدین معنی نیست که گلایه‌های خودمان را نادیده بگیریم.»

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم گفته که «برای ما اصل شرکت در انتخابات است و معتقدیم مسیر اصلاحات از صندوق رأی عبور می‌کند و برای صندوق رأی اعتبار و ارزش زیادی قائل هستیم و حتی در شرایطی که این صندوق نتواند اصالت‌ها و اعتبار اصلی خودش را داشته باشد، هر مقدار که بهره‌ای از اصالت و اعتبار داشته باشد، باز برای ما فرصت است و می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم.»

به گفته شکوری‌راد «حزب اتحاد ملت به استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه در شهرستان‌ها اعلام کرده است که در هر حوزه انتخابیه‌ای که نامزد اصلاح‌طلبی وجود دارد و امید دارند آن نامزد در مجلس بعدی کنش اصلاح‌طلبانه داشته باشد،  در انتخابات از او حمایت کنند.» یعنی دقیقاً همان تصمیمی که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و حزب کارگزاران سازندگی گرفته‌اند.