اقتصادی

افتتاح مینی پالایشگاه تولید بنزین در مرز افغانستان

اولین مینی پالایشگاه تولید بنزین در مرز دوغارون شهرستان تایباد افتتاح شد.

این پالایشگاه در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع عصر شنبه ۱۹ بهمن ماه در مرز دوغارون با حضور معاون زیارت استانداری خراسان رضوی، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تایباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسئولین اجرایی شهرستان تایباد افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

 سعید زهتابی، سرمایه‌گذار این پروژه و یکی از معین‌های اقتصادی شهرستان تایباد در مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی در مراسم افتتاح این پالایشگاه گفت: یکی از سیاست‌های کلان صنعت نفت ساخت و راه‌اندازی واحدهای کوچک پالایشگاهی در استان‌های مختلف کشور است و این مینی پالایشگاه با همین هدف در نقطه صفر مرزی به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: این شرکت با احداث مینی پالایشگاه تولید فرآورده‌های نفتی از قبیل هیدروکربن‌های سبک و سنگین، مازوت، نفت کوره و روغن موتور با ظرفیت تولید اولیه روزانه ۵۰۰ تُن در روز در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون هم مرز با افغانستان فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون ۱۰۳۸ تفاهم‌نامه اقتصادی در راستای طرح مثلث توسعه اقتصادی بین معین‌های اقتصادی این استان منعقد شده است.

 محمد صادق براتی در سفر به شهرستان تایباد و در افتتاح اولین مینی پالایشگاه تولید بنزین در مرز دوغارون اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱۰۰ طرح اقتصادی با اعتبار ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری شده است، همچنین تا پایان سال، ۱۴۹۱ طرح اقتصادی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در بحث اقتصادی الگویی موفق برای سایر استان‌ها محسوب می‌شود و این امر مهم عاملی برای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.

در ادامه فرماندار تایباد گفت: همزمان با هشتمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر پنج طرح عمرانی، خدماتی و اشتغال‌زایی با اعتبار ۲۵۲ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

محسن سیاح افزود:  این طرح‌ها شامل مرکز مشاوره روانشناختی آموزش و پرورش، واگذاری ۵۰ راس دام سبک به مددجویان بهزیستی، نصب یک دستگاه ترانسفورماتور برق در شهر کاریز، پایگاه بسیج روستای محمد آباد قدس و مینی پالایشگاه تولید بنزین در مرز دوغارون است.

وی مطرح کرد: بهره‌برداری از طرح‌های امروز زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۸۰ نفر فراهم شده است.