اجتماعی اقتصادی

کاهش قیمت‌ها آغاز شده است
محتکران با داعشی‌ها فرقی ندارند

معاون امور اقتصادی استانداری تهران، گفت: در حال حاضر قیمت‌ کالاها و مایحتاج مردم رو به کاهش است و محتکران کالا هیچ فرقی با داعشی‌ها ندارند.

محمد امامی امین معاون امور اقتصادی استانداری تهران درباره تنظیم بازار استان تهران اظهار داشت: متأسفانه یک عارضه زشتی در اقتصاد کشور وجود دارد و به شدت این عارضه جامعه را آزار می‌دهد و آن هم وجود دلالان و سوءاستفاده‌گران است.

وی ادامه داد: کسانی منافع ملی و مردم کشورشان را به منافع شخصی ترجیح نمی‌دهند و به دنبال آن هستند که جیبشان را از پول پر کنند و این زالوها همیشه در بستر اقتصاد بوده‌اند و رشد کرده‌اند و به دنبال یک فرصت هستند تا بر اساس نیازهای جامعه سوءاستفاده خود را ببرند.

 معاون امور اقتصادی استانداری تهران بیان داشت: یکسری از کالاها در سطح بازار عرضه معمولی داشتند ولی به دلیل اتفاقات اخیر یکباره میزان عرضه و تقاضا در بازار برای یکسری از کالاها افزایش پیدا کرد و موجب افزایش قیمت شد.

وی افزود: متأسفانه بعضی از میوه‌جات برای مبارزه با بیماری کرونا افزایش قیمت داشت و از سوی دیگر زنجبیل و سیر هم به دلیل موارد ضدعفونی که داشتند افزایش پیدا کرد. تاجر زنجبیل در استان تهران نیست و در استان کرمان، شیراز و همدان هستند و ما از طریق تعزیرات پیگیر سوءاستفاده آنها خواهیم بود چرا که زنجبیل کیلویی ۲۴ هزار تومان را که دو ماه پیش وارد کرده‌اند به حدود یکصد هزار تومان در هر کیلو در کف بازار می‌فروشند و این افراد سود باد آورده‌ای را از این سوءاستفاده کسب می‌کنند.

 معاون امور اقتصادی استانداری تهران  بیان داشت: در مورد سیر و لیموترش هم به همین شکل است، یک عده تاجر واردکننده به جای اینکه سود مناسبی را با توجه به وضعیت جامعه کسب کنند به فکر سودهای کلان هستند و قطعاً این تاجرها فراموش نخواهند شد.

امامی امین بیان داشت: در مورد گوشت گوسفندی نیز همین مشکلات را داشتیم که با توجه به انباشت گوشت در سردخانه‌ها و واردات ۲۰ هزار تن گوشت به بازار در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی کاهش پیدا کرده است و لاشه آن ۹۵ هزار تومان در هر کیلو است.

وی تأکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا تعزیرات چند انبار بزرگ ماسک و دستکش و همین‌طور مواد ضدعفونی را شناسایی کرد و اجناس این انبارها ضبط و توسط شبکه توزیع در مراکز عمومی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

 معاون امور اقتصادی استانداری تهران  خاطرنشان کرد: ضمن اینکه کالاهای این احتکارکنندگان ثبت و ضبط می‌شود دو برابر ارزش کالا هم محتکران جریمه خواهند شد.

امامی امین با اشاره به اینکه احتکارکنندگان با داعش فرقی نمی‌کنند، گفت: این افراد شرایط عمومی جامعه را درک نمی‌کنند و فقط به دنبال افزایش سرمایه‌های خود هستند. 

وی یادآور شد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات هر روز ۳۰۰ گشت در استان تهران برای مبارزه با محتکران و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند که آذوقه و کالاهای مورد نیاز را تأمین کنند.

 معاون امور اقتصادی استانداری تهران  یادآور شد: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته قیمت‌ها رو به کاهش است و تیم‌های نظارتی ورود جدی به این موضوع داشتند.

امامی امین تأکید کرد: انبارهای استان تهران مملو از کالا و مایحتاج مصرفی مردم است و در این موضوع مشکل خاصی نداریم. از سویی دیگر از مردم هم تقاضا می‌شود برای هیچ یک از کالاها هجوم نیاورند چرا که فروشگاه‌ها و همین‌طور مراکز عرضه مملو از مایحتاج روزانه مردم است و ما هیچ گونه کمبود کالایی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: امسال قصد داشتیم فروشگاه‌های بهاره را به مناسبت آغاز سال جدید اجرایی کنیم و در ۷ نقطه از تهران این مراکز احداث شود ولی با توجه به توصیه‌های پزشکی این اقدام صورت نگرفت و فروش‌های فوق‌العاده در سوپرمارکت‌ها و دیگر مراکز انجام خواهد شد.