بین الملل

شهر الغیل به کنترل صنعاء درآمد
شدیدترین درگیری‌ها در استان الجوف

ارتش یمن (نیروهای صنعاء) موفق شد در ادامه نبرد در استان شمالی الجوف در مرز با عربستان سعودی، یک شهر دیگر این استان را پس از هم‌پیمانی با قبایل مهم، از اشغال نیروهای متجاوز آزاد کند اما درگیری‌های شدید همچنان ادامه دارد.

ستان الجوف در شمال غرب صنعاء پایتخت یمن، که از هفته‌های گذشته شاهد نبرد سخت ارتش یمن با شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی (عبدربه منصور هادی) است، وارد درگیری‌های سختی شده است. 

بعد از آنکه روزنامه الاخبار لبنان روز گذشته گزارش کرد که شهر الحرز مرکز استان، از سه جهت به محاصره ارتش یمن در آمده است،‌ وبگاه خبری عربی۲۱ هم اواخر دیروز شنبه (۲۹ فوریه – دهم اسفند) گزارش کرد که «حوثی‌ها [ارتش یمن] بعد از درگیری‌های بسیار سخت با نیروهای “ارتش ملی” [شبه‌نظامیان هادی] پیشروی میدانی مهمی در استان مرزی الجوف به دست آوردند».

استان الجوف در شمال یمن در مرز با عربستان سعودی و در شمال غرب استان صنعاء، پایتخت یمن واقع شده است. 

عربی۲۱ همچنین نوشت که ارتش یمن (صنعاء) روز شنبه بعد از درگیری‌های بسیار شدید موفق شد بر شهرستان الغیل در غرب استان الجوف مسلط شود. 

یک منبع که نامش فاش نشد به عربی۲۱ گفت، ارتش یمن موفق شده که بر شهرستان همجوار الحزم، مرکز استان الجوف مسلط شد و این امر پس از آن رخ داد که با قبایل آل کثیر و المحابیت در شهرستان، توافقنامه امضا کرد. 

این منبع توضیح داد که «حوثی‌ها با این توافق توانستند به مرکز شهرستان الغیل برسند و بر آن مسلط شوند و نیروهای ارتش [هادی] که از پشتیبانی نیروهای حاضر در الحزم [مرکز استان] برخوردار بودند عقب‌نشینی کردند». 

این خبر پس از آن منتشر شد که وبسایت خبری «سبتمبر نت» نزدیک به دولت هادی، مدعی شده بود نیروهای وابسته به هادی در منطقه ششم نظامی شماری از عناصر حوثی [ارتش و کمیته‌های مردمی یمن] را محاصره کرده و مرکز شهر الغیل تحت کنترل نیروهای صنعاء در نیامده است. 

وبسایت خبری «حضرموت» یمن نیز نوشت، درباره جریان درگیری‌ها در استان الجوف میان نیروهای صنعاء اخبار ضدونقیضی است. برخی اخبار حکایت از پیشروی حوثی‌ها در جبهه الغیل دارد که منابعی در قبایل این شهر می‌گویند چند روزی است که شاهد درگیری است. در عین حال حوثی‌ها در حال بهره‌برداری از بحرانی هستند که دولت منصور هادی دچار آن شده و تلاش می‌کنند برای مذاکرات آتی، وضعیت خود را با دستاوردهای میدانی بهبود ببخشند. 

روزنامه العرب چاپ لندن وابسته به عربستان سعودی نیز نوشت، «حوثی‌ها ثقل نظامی و قبیله‌ای خود را روی استان الجوف قرار داده‌اند تا پیروزی نظامی به دست آورند. منابع مطلع می‌گویند ارتباط این تلاش نظامی با تحولات سیاسی در این است که قبل از ورود به مذاکرات نهایی (صلح یمن) دستاوردهای میدانی کسب کنند». 

از سویی دیگر، «یمن الغد» نوشت، استان الجوف و جبهه نهم در شرق صنعاء شاهد درگیری‌هایی شدید بین نیروهای منصور هادی و نیروهای صنعاست و منابع مطلع آن را خونین و شدیدترین درگیری‌ها از ژانویه گذشته توصیف کرده‌اند.

منابع میدانی به این منبع خبری گفتند، تجهیزات نظامی از جانب استان مأرب برای نیروهای هادی در الجوف ارسال شده است.

به گفته این منابع «حوثی‌ها صدها جنگجو برای برای تسلط بر الجوف به میدان نبرد آورده‌اند و همین امر سبب شده است که نیروهای هادی چند تیپ نظامی از استان مأرب و (جبهه)‌ صعده به الجوف اعزام کنند». 

به گفته یمن الغد، جنگنده‌های ائتلاف سعودی نیز از نیروهای هادی در جبهه الجوف پشتیبانی می‌کنند و تاکنون دهها حمله هوایی به این استان کرده‌اند.