اقتصادی

مزیت استقرار نیروگاه خورشیدی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زبان یک مقام مسئول

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان فارس گفت: استقرار نیروگاه‌های خورشیدی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد دارای توجیه اقتصادی و مشمول حمایت های دولت می شوند.

کریمی گفت: شهرستان لامرد باتوجه به دسترسی به منابع و مزیت‌های متنوع در این منطقه و همچنین برپایه سیاست های ملی آمایش سرزمین و پدافند غیرعامل، به عنوان یکی از نقاط توجیه پذیر برای ایجاد و استقرار صنایع و نیروگاه‌های برق محسوب می شود. 

کریمی در ادامه گفت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد به لحاظ تابش خورشید در تمامی روزهای سال و شرایط مناسب جغرافیایی و اقلیمی برای جانمایی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی از شرایط ویژه ای برخوردار است. 

وی با بیان اینکه دولت با هدف حفاظت از محیط زیست از توسعه انرژی‌های نو و تجدید پذیر حمایت می‌کند، افزود: بخش خصوصی در زمینه تولید برق، هیچ رقیب دولتی ندارد و وزارت نیرو تمامی برق تولیدی را به صورت تضمینی و با عقد قرارداد طولانی مدت از سرمایه گذاران خریداری می کند. 

کریمی گفت: بیش از ۹۰ درصد نیروگاه‌های برق در استان فارس مربوط به بخش خصوصی است و در حال حاضر در این استان، بیش از ۱۰۰ مگاوات برق تولیدی توسط نیروگاهای کوچک به صورت تضمینی خریداری می شود. 

این مسئول ادامه داد: آنطور که پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقرار صنایع بزرگ و انرژی بر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و از آنجاییکه تولید برق هرچه نزدیک به محل مصرف باشد اقتصادی تر است، از این رو سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه‌های برق بویژه نیروگاه‌های خورشیدی در این نقطه از استان فارس دارای توجیه اقتصادی است. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس اضافه کرد: باتوجه به مشوق ها و معافیت های مالیاتی و گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز راه اندازی نیروگاههای برق در سایت انرژی بر این شهرستان اقتصادی تر می باشد.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد از زیرمجموعه های ایمیدرو در جنوب استان فارس واقع شده است که میزبان صنایع آلومینیوم جنوب، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی، کارخانه‌های تولید سنگ مصنوعی و آسفالت است.

در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد نیز تولید شمش منیزیم، فولاد، آلومینیوم و صنایع مرتبط با پایین دست، نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و استقرار صنایع مادر پیش بینی شده است.