اقتصادی بین الملل

آخرین توافق اوپک پلاس در نشستی فوق‌العاده بررسی می‌شود

کشورهای عضو اوپک پلاس نشست فوق العاده ویدیویی را برای تثبیت آخرین توافق خود در راستای جلوگیری از افت بیشتر بهای جهانی نفت برگزار می‌کنند.

به گزارش راشا تودی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و ائتلاف صادرکنندگان نفتی به رهبری روسیه قرار است امروز (یکشنبه) جلسه ای اضطراری به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کنند تا برای توافق در آخرین لحظات به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت به جمع بندی برسند.
بر این اساس، شرکت کنندگان در نظر دارند مذاکرات خود را که پنجشنبه گذشته انجام گرفته، نهایی کنند. در آخرین دور مذاکرات ائتلاف کشورهای صادرکننده نفت برنامه ای را برای کاهش تولید جهانی نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز برای افزایش قیمت نفت خام ارائه کرد. با این حال، سرنوشت این توافق همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده؛ زیرا مکزیک از قطع تولید آن به همان اندازه که اعضای دیگر می خواستند خودداری کرد.
کشورهای تولید کننده نفت در تلاش هستند تا قبل از افتتاح بازار نفت، به توافقی در مورد کاهش بی سابقه تولید برسند. آخرین باری که مذاکرات اوپک پلاس در وین به دلیل عدم توافق بین روسیه و عربستان سعودی شکست خورد، بازار جهانی شاهد هرج و مرج بود و قیمت نفت خام حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

عصر روز جمعه گذشته برخی رسانه های بین المللی به نقل از رئیس‌جمهوری مکزیک اعلام کردند که این کشور بر سر کاهش تولید نفت با آمریکا و کشورهای عضو اوپک پلاس به توافق رسیده است تا آخرین مانع بر سر راه رسیدن به توافق برداشته شود.

بر اساس گزارش رسانه های روسی، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  
این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.