اقتصادی بین الملل

زورآزمایی عرضه و تقاضا، نفت را ارزان کرد

اگرچه توافق نیمه شب گذشته باعث شد تا بازارهای نفت معاملات هفتگی خود را با افزایش قیمت آغاز کنند اما در ادامه روز قیمت‌ها نتوانستند در برابر ریسک‌های بازار مقاومت کرده و با افت همراه شدند. 

بعد از آنکه شب گذشته کشورهای موسوم به اوپک پلاس توافق کاهش ۹.۷ میلیون بشکه ای نفت را با همراهی ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک نهایی کردند،‌ امروز طلای سیاه معاملات خود را بعد از ۳ روز تعطیلی با رشدی ۴ درصدی آغاز کرد تا فعالان این بازار به تقویت قیمت‌ها امیدوار شوند. 

با این حال همانگونه که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد،‌ کاهش این حجم از عرضه نفت در برابر افت ۳۰ میلیون بشکه‌ای تقاضا حداقل در کوتاه مدت و بدون کنترل شیوع کرونا دور از ذهن است. 

البته در کنار کاهش تولید اوپک پلاس،‌ وزیران انرژی G۲۰ نیز اعلام کرده اند که ۳.۷ میلیون بشکه از تولید خود را از بازار خارج می کنند. همچنین عربستان، کویت و امارات نیز با اشاره به افزایش تولید نفتشان در ماه آوریل امسال در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۸ که به عنوان ماه پایه برای تعیین سهمیه تولید در نظر گرفته شده،‌حدود ۲ میلیون بشکه نفت دیگر را نیز از بازار خارج خواهند کرد. 

با توجه به این اعداد در مجموع حدود ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت از بازار خارج می شود. اما همانگونه که تاکید شد تقاضای نفت بعد از شیوع کرونا در جهان با کاهشی ۳۰ درصدی همراه بوده و این موضوع فشار بیشتری بر قیمت های نفت داشته است. 

در واقع حذف نیمی از نفت اضافه از بازار در حالی که تقاضا روز به روز کمتر می‌شود،‌نمی‌تواند ابزار مناسبی برای رشد قیمت نفت در کوتاه مدت باشد.

بر این اساس قیمت نفت شاخص آمریکا با ۰.۲۲ درصد کاهش به قیمت ۲۲ دلار و ۷۱ سنت رسید.

نفت برنت نیز ۰.۵ درصد پایین آمد و ۳۱ دلار و ۳۰سنت قیمت خورد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط اقتصادی آماده تقاضای بیشتر برای نفت خام نباید، کاهش عرضه در این سطوح نمی تواند قیمت ها را در بازار تقویت کند.