هنری

جشنواره موسیقی جوان برگزار می ود

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های انجام گرفته در این مجموعه از برخی اقدامات درباره نحوه برگزاری جشنواره موسیقی جوان با توجه به شیوع ویروس کرونا خبر داد.

علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تاثیرات شیوع ویروس کرونا در برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: برنامۀ دبیرخانه و بخش اجرایی جشنوارۀ ملی موسیقی جوان طبق فراخوان تا زمان اتمام مهلت ارسال آثار (پایان اردیبهشت ماه) اجرایی است و علاقه‌مندان به شرکت در چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان می‌توانند آثارشان را در سامانۀ «بامک» بارگذاری کنند. البته در صورت ادامه‌دار شدن این شرایط راه‌های مختلفی برای برگزاری وجود دارد که در آینده توسط دبیر و از طریق روابط عمومی جشنواره اعلام خواهد شد. ضمن اینکه خوشبختانه امسال با راه‌اندازی سیستم ثبت نام در فضای مجازی دیگر هیچ نگرانی بابت شرکت در جشنواره وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند در این روزها که در خانه به سر می‌برند بیشتر تمرین کنند و آثار باکیفیت‌تری ارائه دهند.

وی درباره احتمال حضور برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در جشنواره‌های موسیقی نواحی و فجر هم گفت: این تصمیمی است که توسط ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر و دبیر جشنواره اتخاذ می‌شود. در صورتی که آن‌ها امسال هم قصد داشته باشند اجراهایی را برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان درنظر بگیرند، طبیعتاً به انجمن موسیقی اعلام می‌شود و افراد طبق رتبه‌هایی که می‌آورند به جشنواره موسیقی فجر معرفی می‌شوند. درباره جشنواره موسیقی فجر هم باید بگویم از آنجایی که بحث جشنواره موسیقی فجر بحث استعدادیابی نیست و بحث جذابیت‌هایی است که برگزارکنندگان برای مخاطبان در نظر می‌گیرند، هنرمندان از بین برگزیدگان مختلف برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر گزینش خواهند شد. این روالی بوده که در دو سال گذشته انجام شده است. بنابراین نحوۀ انتخاب‌ها برای سال آینده نیز به سیاست‌های ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر بستگی دارد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در واکنش به برخی از ابهامات و مسائلی که پیرامون عدم حضور هنرمندان گیلانی در جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: قطعاً هیچ منعی برای هنرمندان در استان‌های مختلف نیست و هنرمندان عزیز و گرانقدری که در استان گیلان ساکن هستند می‌توانند در این جشنواره ثبت‌نام کنند. البته در فهرستی که همکارانم در بخش انتخاب سازها آماده کرده‌اند هم تا جایی که امکان داشته سازهای محلی استان گیلان ذکر شده است. ضمن اینکه بخش ردیف دستگاهی و بخش کلاسیک هم آمادگی پذیرش آثار را از همه کشور دارد. فقط امیدوارم امسال توسط انجمن‌ها اطلاع‌رسانی دقیق‌تری صورت بگیرد تا شاهد حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان استان گیلان باشیم.

ثابت نیا در جواب این سئوال که آیا میزان بودجه جشنواره و دستمزد برگزیدگان جشنواره امسال تغییر خواهد کرد؟ گفت: امسال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور هیچ برنامه‌ای برای تغییر جوایز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان نخواهیم داشت، چرا که به نظر می‌آید این جشنواره یک جشنوارۀ استعدادیابی است. پس اولویت اصلی ما حضور و اجرای نوجوانان و جوانان عزیز در مقابل استادان مطرح رشته‌های مختلف است و جایزۀ ناقابلی هم که به آن‌ها اعطا می‌شود به‌هیچ‌وجه گویای میزان قدردانی جشنواره از هنرمندان جوان نیست. از سوی دیگری ما سعی داریم در صورت ریشه‌کن شدن بیماری کرونا با نهادهای مختلف رایزنی کنیم تا عزیزان هنرمندی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند بتوانند از امکان یک شب اسکان که در اختیارشان قرار داده می‌شود بهره‌مند شوند.