اجتماعی

نگاهی به زندگی مرحوم آیت اله امینی، آخوند ساده زیست

آیت الله ابراهیم امینى در سال ۱۳۰۴ در نجف آباد اصفهان در خانواده مذهبى و عاشق اهل بیت دیده به جهان گشود وی در خانواده ای ساده زیست با پدری کشاورز و مادری خانه دار زندگی کرد، آیت الله امینی از همان سال‌ها عاشق طلبگى و تحصیل علوم دینى بود و در نهایت هم فروردین ۱۳۲۱ همراه دو تن از دوستان خود به حوزه علمیه قم رفت و در محضر علمای بزرگ کسب فیض نمود. در ادامه به تشریح زندگی این عالم ربانی خواهیم پرداخت.

نگاهی به زندگینامه آیت الله امینی

آیت الله ابراهیم امینى در سال ۱۳۰۴ در نجف آباد در خانواده مذهبى و علاقه‌مند به اهل بیت دیده به جهان گشود. پدرش حسین نام داشت و پیشه‌اش کشاورزى بود و از محصول باغ شخصى خود، زندگى خانواده را تأمین مى‌کرد. مادرش نیز خانه‌دار بود. پنج ساله بود که پدرش را از دست داد و تنها راه معیشت خانواده آنها، اجاره بهاى ملکى بود که داشتند. از این رو زندگى آنها در آن روزگار به سختى مى‌گذشت. پدر و جدّ او از افراد متدیّن و خیّر بودند و به فقیران و محرومان کمک مى‌کردند.

دوران تحصیل آیت الله ابراهیم امینی

آیت الله امینى دروس کلاسیک را تا ششم ابتدایى در یکى از مدارس غیر دولتى و شبانه به پایان رساند و در جلسات قرآن که در مساجد تشکیل مى‌شد، شرکت جدى داشت. از همان سال‌ها عاشق طلبگى و تحصیل علوم دینى شد و در فروردین ۱۳۲۱ پس از کسب رضایت مادر همراه دو تن از دوستان خود به حوزه علمیه قم آمد و در مدرسه حاج ملا صادق سکونت داشت. روزگار او همزمان با اشغال ایران به دست نیروهاى متفقین بود و از این رو ارزاق عمومى کمیاب شده بود و مردم در معیشت دچار مشکلات فراوان شده بودند.

او در این مدت در روزهاى پنج‌شنبه و جمعه در درس اخلاق امام(ره)شرکت مى‌کرد و شب‌‌هاى جمعه نیز به درس اخلاق آقا حسین قمى مى‌رفت. نماز مغرب و عشا را در فیضیه به امامت آیت الله سید محمد تقى خوانسارى مى‌خواند تا اینکه ایام تعطیلى حوزه‌هاى علمیه و فصل تابستان فرا رسیده و دوره سه ماهه حضور او در قم به سر آمد.

در تابستان آن سال به زادگاه خود بازگشت، امّا در سال تحصیلى بعد به دلیل کمبود و گرانى ارزاق عمومى و مشکلات معیشتى نتوانست به قم برود و به سفارش از استادان و دوستان به حوزه علمیه اصفهان رفت و در مدرسه نوریه ساکن شد. حوزه علمیه اصفهان در آن روزگار رونق فراوانى داشت و در امور معنوى نیز بسیار شگفت‌آور بود. آیت الله امینى در این سالها به تکمیل دروس دوره سطح مشغول شد و همواره از محضر استادان اخلاق، همچون حاج میرزا على شیرازى بهره مى‌برد.

مدت حضور او در اصفهان نزدیک به شش سال بود. در سال ۱۳۲۶ براى ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت تا از محضر استادان آن دیار نیز کسب فیض نماید. در آنجا نیز از محضر آیات عظام و استادان بسیارى در فقه و اصول و حکمت بهره برد و در کنار آن به تهذیب نفس و بهره‌مندى از دروس اخلاق اشتغال داشت. در این مدت از تدریس دروس فرا گرفته نیز غافل نماند.

علما و اساتید آیت الله امینی

آیت الله ابراهیم امینى در طول سال‌هاى تحصیل خود، به محضر علما و استادان بسیارى شرفیاب شد. او دروس دوره مقدمات را در محضر استادانى چون آقا شیخ رمضانعلى ملایى، آقا شیخ هاشم جنّتى، آقا سید محمد هاشمى قهدیجانى فرا گرفت و بیشتر شرح لمعه و نیز معالم الاصول را نزد حاج شیخ محمد حسن عالم آموخت. براى آموختن منطق منظومه نیز به درس حاج آقا صدر هاطلى کوهپایى رفت. او رسائل را نزد آقا سید عباس دهکردى و حیدر على برومند و قوانین را نزد آقا سید على اصغر محقق و مکاسب را نزد آقایان شیخ محمد حسین جرقویه‌اى وآقا شیخ مرتضى اردکانى و حاج آقا رحیم ارباب فرا گرفت. در قم نیز ادامه رسائل و مکاسب را نزد آقاى سلطانى، حاج آقا رضا بهاءالدینى و آقاى مجاهدى خواند. جلد اول کفایه را نزد آیت الله مرعشى و جلد دوم را نزد آیت الله گلپایگانى و بخش حکمت منظومه را نزد آیت الله سید محمد حسین طباطبایى به اتمام رساند. در درسهاى خصوصى علامه طباطبایى که در شبهاى پنج‌شنبه و جمعه تشکیل مى‌شد شرکت مى‌کرد و بخشى از کتاب اسفار و کتاب تمهید القواعد و چند جلد از بحارالانوار و منطق شفا را در آنجا فرا گرفت.

وی در درس‌هاى خارج فقه و اصول آیت الله بروجردى(ره)و در درس خارج اصول امام خمینى(ره)شرکت مى‌نمود. بعدها که درس خارج فقه امام(ره)نیز تشکیل شد، در آن شرکت مى‌جست.

آیت الله امینى طى این سال‌ها با طلاب فاضل بسیارى رابطه دوستى و رفاقت داشت و دروس آموخته را مباحثه مى‌کرد که از جمله آنها آقایان سید کمال الدین موسوى، شیخ ابوالقاسم محمدى، شیخ عبدالله جوادى آملى و شیخ عباس ایزدى را مى‌توان نام برد. وى در سال‌هاى تحصیل خود از امر تدریس نیز غافل نماند و بسیارى از کتب درسى را تدریس مى‌کرد.

فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى آیت الله امینى

فعالیت‌هاى علمى و فرهنگى آیت الله امینى فراوان است. از جمله مى‌توان به سفرهاى تبلیغى او در مناطق مختلف کشور اشاره کرد. همچنین معظم له در بسیارى از سمینارهاى علمى داخل و خارج کشور حضور داشته و به ایراد سخن پرداخته است که برخى از آنان به چاپ رسیده است.

او در سال ۱۳۴۴ کتاب دادگستر جهان را نوشت. این کتاب در زمانى به چاپ رسید که حملات دشمن به مسأله مهدویت بسیار بود و بسیارى از جوانان مى‌خواستند با زندگى حجّت دوازدهم آشنا شوند.

فعالیت‌هاى سیاسى آیت الله ابراهیم امینی

فعالیتهاى مهم سیاسى آیت الله امینى از سال ۱۳۴۱ با شرکت در جلسه‌اى سرّى که مفاد آن اصلاح حوزه علمیه قم، تبلیغ اسلام، امر به معروف و نهى از منکر و سعى در اجراى احکام سیاسى، اجتماعى و اقتصادى اسلام بود، آغاز شد. این جلسه بعدها به تشکیل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منجر شد. آیت الله امینى یکى از اعضاى فعال آن در پیش و پس از انقلاب اسلامى بوده است.

او در مسأله بازداشت امام(ره)و تبعید او به نجف و ترکیه، رابط میان امام(ره) و برخى از علما بود که به دلیل اینگونه فعالیت‌ها مورد تعقیب واقع شد. او در دوران حضور امام(ره)در پاریس به دیدار او رفت و از یازده نفرى بود که پس از ارتحال آیت الله حکیم، اعلامیه مرجعیت امام خمینى(ره)را امضا کرد.

پس از انقلاب نیز در فعالیتهاى سیاسى گوناگون شرکت داشت و همواره مدافع امام(ره)و مقام معظم رهبرى بود.

مسؤولیت‌هاى آیت الله ابراهیم امینی پس از انقلاب اسلامى به شرح زیر است:

نماینده امام(ره)در امور استان هرمزگان؛

نماینده امام(ره)در امور استان مازنداران؛

۳نماینده امام(ره) ر اجراى فرمان عفو در همدان، ملایر و نهاوند؛

عضویت در شوراى بازنگرى قانون اساسى با حکم امام(ره)؛

سه دوره نمایندگى در مجلس خبرگان از چهار محال و بختیارى؛

نایب رئیس مجلس خبرگان؛

ریاست دبیرخانه مجلس خبرگان؛

عضویت در هیأت امناى دانشگاه امام صادق و مجمع جهانى علوم اسلامى؛

عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

امام جمعه شهر قم با حکم مقام معظم رهبرى؛

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛