استانی

کرونا درآمدهای شهرداری تهران را کاهش داد

شهردار تهران با اشاره به کاهش درآمدهای مدیریت شهری و افزایش برخی هزینه‌ها در پی شیوع کرونا ویروس اعلام کرد: لایحه دو فوریتی بر اساس کاهش درآمدها به شورای شهر تهران ارائه کرده‌ایم.

پیروز حناچی روز یکشنبه در دویست و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح دو فوریت لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع کروناویروس گفت: همکاران من در حوزه اجرا و برنامه‌ریزی به‌شدت درگیر هستند تا این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. شرایط جدید به گونه‌ای است که علاوه بر موضوع درمان و سلامت مردم تاثیرات جدی دیگری بر اداره امور شهری و درآمدهای مجموعه شهرداری داشته است.

وی افزود: در ایام نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین ماه با ظرفیت ۸۰ درصد حوزه حمل و نقل عمومی بار کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت عادی را به دوش کشیدیم، در حقیقت در حوزه حمل و نقل عمومی در حالی‌که بخشی از ناوگان اتوبوسرانی متعلق به بخش خصوصی است، باید برای کاهش درآمدها چاره اندیشی کنیم که بر همین اساس گزارش و پیشنهادات خود را در قالب یک لایحه دو فوریتی به شورا ارائه کردیم.

حناچی تصریح کرد: دو فوریت از نظر ما یعنی اقدام عاجل اما اگر به هر دلیلی اعضا تشخیص دهند که موضوع به‌صورت یک فوریتی بررسی شود از نظر ما در اولویت قرار گرفتن موضوع اهمیت دارد تا بدین ترتیب هفته آینده این مصوبه را در دست داشته باشیم.

وی در تشریح دلایل ارائه این لایحه به شورا با اشاره به شرایط بحرانی به دلیل شیوع کرونا ویروس و کاهش درآمدهای شهرداری تهران و همه کلانشهرها در شرایط موجود گفت: در حال حاضر با کاهش جدی درآمدها در مجموعه شهرداری تهران و سایر کلانشهرها مواجه هستیم که از چند منظر قابل بررسی است.

به گفته شهردار تهران، اعمال محدودیت تردد و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و چشم انداز اقتصادی از سوی دیگر درآمدهای شهرداری را در اسفند ماه که زمان مراجعه و پرداخت بسیاری از عوارض توسط مودیان است با کاهش مواجه کرده و بر اساس برآوردها با ادامه شرایط فعلی جذابیت برخی حوزه‌های دیگر برای جذب سرمایه‌های شهر ممکن است از بین برود.

وی تاکید کرد: در سه ماهه نخست سال ممکن است با کاهش بیشتری هم در حوزه درآمدها مواجه شویم، بخش‌های ورزشی، فرهنگی و گردشی که در ایام نوروز اوج فعالیت آن‌هااست بطور کامل متوقف شده‌اند و امروز برج میلاد، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اماکن ورزشی تعطیل است و مشکلات جدی در این واحدها و مجموعه شهرداری ایجاد خواهد شد.

به گفته حناچی، بخش عمده مجموعه‌های فرهنگی در حال حاضر تعطیل هستند و در رکود سنگین قرار دارند و از سوی دیگر کاهش درآمدها از محل عوارض و مالیات‌ها با توجه به بخشودگی‌ها بر کاهش درآمدها افزوده است.

وی ادامه داد: برخی اقدامات برای مقابله با کرونا همانند پاکسازی و ضدعفونی معابر و اماکن، واگن‌های مترو و اتوبوس و افزایش پسماند بویژه در حوزه پزشکی و عفونی به همراه اتخاذ تدابیر ویژه در بهشت زهرا و غربالگری پرسنل که تا هفته گذشته بیش از ۵۳ هزار نفر از پرسنل مورد غربالگری قرار گرفتند، همگی از مواردی است که به همراه کاهش درآمدها مشکلاتی را فراهم می‌کند که البته نتایج غربالگری کارکنان خدمت اعضای شورا ارسال می شود که خود به عنوان یک جامعه آماری در تهران قابل توجه است.

شهردار تهران تاکید کرد: بر اساس اصلاحیه هیات وزیران حقوق پایه کارکنان شهرداری که حداقل حقوق کار هم هست تا حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده به این ترتیب هزینه ها افزایش پیدا کرده است، از سوی دیگر مشکلات جدی که برای اقشار مختلف شهروندان به وجود آمده  و مدیریت شهری در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود موضوع کمک مومنانه را مورد توجه قرار داد که این نیز نیازمند منابع مالی است.

به گفته وی، با عنایت به همه موارد و با هدف برون‌رفت از بحران و کمک به رونق کسب و کار در شهر در سال جهش تولید به‌ویژه برای صنعت فراگیر ساخت و ساز در تهران برای حمایت از آسیب دیدگان کرونا ویروس این لایحه تقدیم شورا شد و امیدواریم به تصویب اعضا برسد.

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: رییس جمهوری بر تسریع روند اقتصادی کشور و به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی برای برون رفت از شرایط موجود تاکید کرده‌اند، که در تلاشیم در بخش‌هایی که می‌توانیم در چارچوب قوانین کمک کنیم و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شورا و شهرداری به حرکت چرخ اقتصادی کمک کنیم.

وی همچنین از توافق برای در اختیار گذاشته شدن پادگان ۰۶ به مجموعه شهرداری و مردم خبر داد و گفت: پیرو حمایت اعضای شورا و توافق قبلی پادگان ۰۶ به عنوان بزرگترین و با ارزش‌ترین پادگان سطح شهر تهران فردا موضوع آن در شورای عالی شهرسازی مطرح خواهد شد.

به گفته شهردار تهران، برابر توافق ۷۰ درصد فضای پادگان در اختیار شهرداری و مردم شهر تهران قرار خواهد گرفت و ۳۰ درصد به نیروهای مسلح واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: تعهداتی که ما برای این توافق انجام دادیم نصف توافقات اولیه انجام شده در دوره قبل است که امیدواریم به همین شکل در شورای عالی شهرسازی به تصویب برسد.