استانی

احیای دریاچه ارومیه بدون مشکل اعتباری در حال اجراست

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اقدامات دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه طی ۶ سال گذشته گفت: برای اتمام ۱۲ طرح در این بخش که در سال ۱۳۹۳ آماده سازی شده، هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد و تزریق اعتبار لازم با وجود مشکلات درآمدی دولت انجام می‌گیرد.

محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و نیازهای اعتباری دیگر در این حوزه نیز در ماه های آینده تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اهتمام دولت تدبیر و امید، دریاچه ارومیه به مرحله احیا رسیده و اقدامات دولت در این خصوص، موثر بوده است، گفت: با توجه ویژه دولت، دغدغه مردم ۲ استان آذربایجان غربی و شرقی و همچنین استان های دیگر کشور در خصوص این دریاچه حل شده است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه با اجرای طرح های دولت تدبیر و امید، بیش از یک هزار و ۸۹ کیلومتر مربع به مساحت دریاچه افزوده شده، ادامه داد: در این مدت همچنین شاهد افزایش ۱۲۷ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه بوده ایم.

نوبخت با اشاره به بازدید صورت گرفته از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه اضافه کرد: از ۳۶ کیلومتر طول این تونل،  تنها ۲ هزار و  ۸۰۰ متر باقی مانده و در حال حاضر، ۲ دستگاه تی بی ام به صورت متقابل کار حفاری تونل را انجام می دهد.

وی از افتتاح این طرح ها تا دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: با اتمام این طرح، ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب جدید به این دریاچه وارد می شود که متضمن احیای آن خواهد بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای اتمام طرح های انتقال پساب استاندارد محیط زیستی از فاضلاب ارومیه به این دریاچه در این سفر، افزود: این امر نیز در راستای احیای دریاچه ارومیه موثر خواهد بود.

نوبخت از تخصیص ۳۳۰ هزار میلیارد ریالی تا اوایل خرداد امسال به طرح های عمرانی در کشور خبر داد و اضافه کرد: این در حالی است که وقتی دولت یازدهم شروع به فعالیت کرد،  کل اعتبار سال ۱۳۹۲ حدود ۲۱۲ هزار میلیارد ریال بود.

دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب دارد در حالی که این رقم تا پیش از اجرای طرح های احیایی در دولت تدبیر و امید، حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب  بود.