اقتصادی

سال آینده چاه بهار به شبکه ریلی متصل می شود

آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان از فردا / ۹۲ هزار تن ریل پروژه را از داخل تامین می‌کنیم/ اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار از روز آینده خبر داد و گفت : این پروژه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی با اشاره به آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار اظهار داشت: فردا به صورت رسمی ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار به طول ۶۳۰ کیلومتر آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این پروژه ریلی به عنوان یک پروژه فراملی و بین‌المللی مطرح است، ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما از اجرای این پروژه اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی است که از این طریق کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد متصل می‌شوند و می‌توانیم از درآمدهای ترانزیتی آن بهره‌مند شویم.

وی افزود: از دیگر اهداف برای اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان- چابهار، تکمیل بخشی از کریدور شمال به جنوب است و این منطقه در توسعه شبکه ریلی کشور نقش زیادی خواهد داشت. همچنین توسعه اقتصادی سواحل مکران و محور شرق که مورد تاکید نظام و مقام معظم رهبری است، با اجرای این پروژه تا حد زیادی محقق می‌شود.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر خط ریلی از کرمان تا زاهدان موجود است و احداث خط آهن زاهدان- چابهار از ایستگاه جیگولی آغاز می‌شود و ۶۳۰ کیلومتر طول این پروژه است که زاهدان را به ایرانشهر، پس از آن نیکشهر و از آنجا به چابهار متصل می‌سازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن زاهدان- چابهار یک ابرپروژه محسوب می‌شود، اظهار داشت: در این پروژه ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده و ۲ میلیون متر مکعب بتن‌ریزی دارد و در طول مسیر ۳۰ کیلومتر تونل و پل در دست احداث است که تمام آنها از مناطق صعب‌العبور می‌گذرند.

خادمی با بیان اینکه در بحث روسازی مسیر، بیش از ۷۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری باید انجام شود، گفت: این میزان ریل‌گذاری نیاز به ۹۲ هزار تن ریل UIC 60 نیاز دارد که این ریل‌ها برای مسیرهای پرسرعت استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه عملیات زیرسازی و ساختمانی در مسیر با روند مطلوبی در حال انجام است، ادامه داد: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده، در سال جاری شاهد روند مطلوب احداث این پروژه هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته با پیشنهاد دولت، رهبری با برداشت ۳۰۰ میلیون از صندوق توسعه ملی برای احداث این پروژه موافقت کرد گفت: ماهانه اقساط این منابع از بانک مرکزی پرداخت و به ریال تبدیل  و وارد پروژه می شود. البته اواخر سال گذشته به دلیل بحث شیوع ویروس کرونا روند اجرایی با کندی پیش رفت اما امروز پیشرفت فیزیکی پروژه مطلوب است.

خادمی با بیان اینکه قرار بود همزمان با زیر سازی عملیات روسازی را انجام دهیم تا از برنامه زمانبندی شده عقب نمانیم اظهار داشت: طبق توافقاتی که با قرار سازندگی خاتم الانبیاء داشتیم دستگاهای ریل گذار مکانیزه به محل منتقل شدند و کارخانه ساخت تراورس در محل احداث و ادوات نوسازی تامین شده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین ریل مورد نیاز این پروژه از داخل کشور گفت: بخش اول ریل مورد نیاز از ذوب آهن اصفهان تامین شده است و اگر این مجموعه توانایی تولید داشته باشد، تمام ریل مورد مصرف در این پروژه از ذوب آهن تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه زمانی به اوج بهره وری می رسد که از طریق مشهد به سرخس متصل شود ادامه داد: با ساخت راه آهن چابهار به زاهدان و اتصال آن به سرخس، شرایط برای انتقال بار از بندر چابهار و توزیع آن در کشور مهیا و مطلوب می‌شود. همچنین می‌توان از همین مسیر به مرز میرجاوه و پاکستان متصل شویم که از درآمدهای ترانزیتی این مسیر بهره مند خواهیم شد.

خادمی ادامه داد: با اتمام این پروژه انتقال بار به داخل کشور افغانستان هم ارزانتر تمام می‌شود چراکه تا به امروز انتقال بار از چابهار به افغانستان از طریق دریا و پس از آن جاده است که حمل از مسیر جاده قیمت تمام شده کالا را افزایش  می‌دهد .

وی با اشاره به هدف گذاری این پروژه برای جابجایی بار و مسافر اظهار داشت: در سال اول بهره برداری پیش بینی جابجایی یک میلیون مسافر و ۲٫۸ میلیون تن بار شده است و در افق این طرح یعنی سال ۱۴۲۰ میزان جابجایی مسافر به ۲ میلیون نفر و میزان انتقال بار به ۷٫۷ میلیون تن بار می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان سرعت راه آهن زاهدان – چابهار گفت: سرعت برای بخش مسافر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در بخش بار ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

وی با اشاره به ریل گذاری مکانیزه در این مسیر گفت: رکود ما در ریل گذاری مکانیزه در مسیر همدان روزانه ۲٫۲ کیلومتر بود که هدف ما این است این رکود ریل گذاری در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان شکسته شوند.

خادمی تاکید کرد: راه آهن چابهار- زاهدان سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.