اقتصادی

شمش آلومینیوم منطقه ویژه اقتصادی لامرد در مسیر بازار صادرات

فریدون فدایی دولت از فراهم شدن مقدمات لازم برای صادرات نخستین محموله شمش تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به بازارهای جهانی خبر داد. نخستین محموله شمش تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) یا اولین محموله محصول صادراتی منطقه ویژه لامرد به زودی وارد بازارهای جهانی می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مقدمات و شرایط برای صادرات ۱۳ هزار تن شمش تولیدی آلومینیوم جنوب با همکاری گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد فراهم شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بیان اینکه شمش های تولیدی با برند تجاری سالکو به بازار جهانی صادر می شود، ادامه داد: اکنون پس از چندین سال و با تلاشهای بی وقفه مسئولان، مهندسان و کارگران در حالی آرزوی دیرینه مردم محقق می شود که منطقه ویژه اقتصادی لامرد به جمع تولید کنندگان فلز ارزشمند آلومینیوم پیوست و از این طریق این منطقه نقش برجسته ای در صادرات محصولات آلومینیومی دارد که گامی بزرگ در راستای تحقق افزایش توان صادراتی کشور خواهد بود.

فدایی دولت آماده شدن نخستین محموله صادراتی شمش آلومینیوم از منطقه متبوعش را مایه افتخار توصیف کرد و ادامه داد: صادرات محصولات شمش آلومینیوم به بازارهای جهانی درحالی است که این شرکت اخیرا در لیست تحریم های اقتصادی آمریکا قرار گرفت و همین امر سبب شد تا دست اندرکاران با همتی مضاعف و در سال جهش تولید با تکیه بر عزم و اراده و توانمندی متخصصان داخلی  پیش از موعد زمان بندی شده موفق به تمهید شرایط صادرات این فلز ارزشمند شدند و این روند با  جدیت و حجم بیشتری ادامه می یابد.

وی در ادامه با اشاره به مهیا بودن شرایط برای سرمایه گذاری در شهرک پایین دست آلومینیوم (آلوم شهر) اضافه کرد: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن و با زنجیره کامل تولید شامل کارگاه های ذوب آلومینیوم، آندسازی، سالن های ریخته گری و سایر تجهیزات بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در شهرک پایین دست آلومینیوم (آلوم شهر) فراهم کرده است.

فدایی دولت بر این باور است که حمایت از شهرک پایین دست آلومینیوم سبب مانع از خام فروشی، خلق ارزش افزوده عظیم و ایجاد اشتغالزایی چند برابری می شود زیرا سرمایه گذاران باکمترین هزینه می توانند محصولات مختلف آلومینیومی را در سایت پیش بینی شده  تولید کنند و از سویی هیچ محدودیتی در تامین خوراک و مواد اولیه در این عرصه وجود ندارد و همه زیر ساخت‌ها در دسترس سرمایه گذاران است. 

به گفته این مقام مسئول  همه  مجموعه ها و دستگاههای ذیربط  مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد بویژه  متولیان گمرک مهیای  انجام مراحل قانونی صدور اولین  محموله شمش آلومینیوم سالکو به بازارهای بین المللی می‌باشند.

کارخانه عظیم آلومینیوم جنوب با ارزش سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار (یک و دو دهم میلیارد دلار) با عاملیت بانک صادرات ایران و همکاری سندیکای بانکی با تامین سرمایه از طریق منابع خارجی و با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان ایمیدرو ساخته شد و در اوایل اردیبهشت ماه امسال به صورت ویدیو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور و باحضور وزیر صمت به بهره برداری رسید.

این کارخانه به عنوان مدرنترین و بزرگترین کارخانه آلومینیوم ایران در مساحت ۲۰۰ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی لامرد با هدف رفع نیازهای داخلی و توسعه صادرات و به ویژه محرومیت زدایی زمینه ایجاد اشتغال ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم را در فاز نهایی فراهم می کند.

باتوجه به شرایط مهیا شده پس از افتتاح آلومینیوم جنوب و تولید شمش و آلومینیوم مذاب نیز امکان سرمایه گذاری در طرح هایی پرسودی چون تیوب آلومینیومی، کرکره، سقف کاذب، درب و پنجره دو جداره، بازیافت ضایعات، رینگ خودرو، فویل، کامپوزیت، پیستون و سرسیلندر، سیم و کابل، پارچه نسوز، قوطی بسته بندی، انواع پروفیل، پیچ و مهره، کویل food grad فراهم کرده است.