اجتماعی

اسامی برخی از مشاهیر بندر دیلم در نامه مصطفی خجسته به پرویز خلیجی

مرحوم مصطفی خجسته از فعالین مطبوعاتی ، اجتماعی و سیاسی دوره پهلوی و مدیر مسئول روزنامه پیک خجسته است که داعیه حضور در مجلس شورای اسلامی را داشته است .

خجسته در نامه خود به پرویز خلیجی از او می خواهد تا ضمن مراقبت و صیانت از آرای وی، همکاری و مساعدت جمعی از شخصیت های مذهبی ، اجرایی و بازاری دیلم از جمله مرحوم آیت اله میرزا عبدالوهاب شریعت، مرحوم نیک پور دیلمی،مرحوم غلامرضا علی پور،مرحوم محمد حسن هاشمی، مرحوم عبدالعزیز معتمد و… را به نفع وی جلب نماید.

نگارش نامه مرحوم خجسته مربوط به پنجم تیر ماه ۱۳۵۰ است ، یعنی در آستانه برگزاری انتخابات بیست و سوم مجلس شورای ملی که مرحوم خجسته ضمن سفر به تهران و پس از رایزنی با افراد متنفذ متوجه می شود دستگاه حکومت در صدد است فردی به نام نامور را به عنوان نماینده مردم بوشهر در مجلس بگمارد.

متن این نامه به شرح زیر است :

برادر گرامی جناب آقای پرویز خلیجی دام عمره العالی

فدایت شوم تعلیقات شریف که همگی مشحون از ابراز لطف و مرحمت و استشمام رایحه محبت و عطوفت برادران عزیز دیلمی و لیراوی نسبت به خدمتگذار کمترین بود زیب وصول ارزانی و موجب غرور و مزید مباهات گردید.

البته از افراد حق شناس و مومن به تعلیمات عالیه اسلام و پیروان مکتب حضرت خیرالانام و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین همین انتظار و توقع میرفت و امیدوارم که صاحب شریعت انها را در هر کار  یار و یاور و معین و ناصر باشد.

در باره انتخابات در سفر دو روزه بتهران مقامات عالیه اینجانبرا مطمئن کردند که مسئله انتخاب اقای عبدالحسین محمدیان در بین نیست منتها آقای صمد نامور اسمی که پدرش جدید الاسلام  و قبلا کلیمی بوده و سالها فعالیت ضد ملی و دینی داشته و با ایادی بیگانه در مرام کمونیست و علیه وحدانیت خدا و رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص)همکاری داشته و بعدا خود را توده انگلیسی معرفی کرده از طرف حزب مردم نامزد نمایندگی بوشهر شده که قرار است اسم او را روز شنبه اعلام کنند و چندان علاقمند بموفقیت او و تحمیلش بر مردم بوشهر و بنادر تابعه نیستند و اصولا بر حسب اراده اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و برای شادی روح کورش بزرگ ازادی بخش که امسال بنام او موسوم شده انتخابات آزاد است و مخصوصا قرار است از طرف مخصوص شاهنشاهی مراتب بفرمانداری بوشهر ابلاغ گردد و اگر احساس شد که مامور و یا احدی در این باره دخالت و یا بنفع فرد بخصوصی اظهار نظر میکند فورا اطلاع دهید تا بوسایل و مقامات ویژه بعرض برسد.

علیهذا تمنا دارم ضمن تقدیم سلام اینجانب حضور حضرت آقای شریعت آقای نیکپور دیلمی و آقایان عباس دیلمی پور-محمد حسن هاشمی.ناصر صالحی فرد. غلامرضا علی پور. محمد زاهدی پور. کشاورزیان. محمد ابراهیم نیکپور. ایرج خلیجی.محمد کاظم ابراهیمی. عبدالحسین گله گیر. حاج عبدالعزیز معتمد. محمود دیلمی. اقابابا بشیری.مصطفی بشیری. کربلایی عبدالحسین بشیری. عمو اقا دیلمی. عیسی میرزایی. حاج احمد اشرف. لطف الله صادقی. عبدالحسین راستی ،محمد گله گیر. رضا رضایی. کربلایی رضا دیلمی و اقای سید مصطفی مهدوی و سایر برادران ارجمند دیلمی و انهاییکه به این خدمتگذار نظر لطف و مرحمت دارند همچنین ببرادران لیراوی و اقای امیر حسن خان و دیگران از انها بخواهید که موقع ابراز حمیت و غیرت و مردانگی است و در این امر حیاتی این خدمتگزار را یاری کنند تا با توجهات امام عصر(ع) توفیق حاصل شود که در سنگر محکمتری از حقوق حقه مردم بنادر و همشهریان عزیز اقدام کنم دیگر بستگی به وجدان پاک و مردانگی انها دارد. خواهشمند است وضعیت را مشروحا مرقوم فرمایید ضمنا چگونگی نیز شفاها با اقای سهراب امیری اقای حقیقت که قرار است تلفونی با جنابعالی مذاکره کنند جویا شوید زیرا در ورقه رای باید اسم اینجانب با یکی دیگر اعم از خودت و یا اقای نیکپور و یا هر کی بخواهند نوشته شود و یا اصلا بیکنفر رای دهند متوجه اینموضوع باشید جناب آقای روحی را مخصوصا سلام برسانید. قربانت. مصطفی خجسته- امضا

پیش بینی نگارنده نامه صحیح از آب در آمد و آقای صمد نامور به عنوان نماینده بوشهر در مجلس شورای ملی انتخاب شد(در اینجا به موضوع دخالتهای سیستم حکومتی در انتخابات مذکور نمی پردازیم)