فرهنگی

تورهای ایرانگردی در روزهای کرونایی رونق گرفته است

علی رفیعی (معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران) با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا آسیب بسیار شدیدی به بخش گردشگری وارد کرد، گفت: متاسفانه در تمام بخش‌های فعال در حوزه گردشگری شاهد تاثیرات و آسیب‌های کرونا بودیم که بسیار عمیق و شگرف هستند. با توجه به آنکه اکنون در فصل تابستان و فصل پرمسافر قرار داریم اما بسته بودن مرزها و عدم حضور گردشگران خارجی از یکسو و عدم برگزاری سفرهای تفریحی و تابستانی در حوزه گردشگری داخلی از دیگر سو سبب شده تا تاسیسات گردشگری آسیب‌های فراوانی را ببینند. 

 او ادامه داد: بسیاری از دفاتر خدمات مسافری از آن جهت که با چندین ماه تعطیلی پیاپی روبه‌رو بودند و تورهایشان لغو شده بود، یا درخواست تعطیلی داده‌اند یا با حداقل  تعداد کارکنان و پرسنل فعال هستند. هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز از ضریب اشغال بسیار پایینی برخوردار هستند که آنهم به ضرورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. واحدهای پذیرایی در استان تهران نیز باتوجه به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی با افت بسیار شدید در جذب مشتری روبرو هستند. سایر بخش‌های گردشگری نیز به همین شکل با مشکلات و چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. امیدوار هستیم هرچه زودتر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا رفع شود تا بتوانیم مجدداً شاهد فعالیت بخش‌های مختلف گردشگری باشیم.

به گفته معاون گردشگری استان تهران، واحدهای اقامتی استان درحال حاضر فقط در حوزه اقامت فعال هستند و ضریب اشغال بسیار کمی دارند و سایر بخش‌ها مانند سالن همایش، رستوران‌ها و… تعطیل هستند. البته درخصوص عدم فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی با کاهش تعداد پلمپ‌ها روبه روبودیم و بیشتر تعطیلی‌ها بنابر درخواست خود فعالان بود که طبق ضوابط و آیین‌نامه‌ها با آن موافقت شد. 

رفیعی در ادامه با اشاره به تاثیر کرونا و افزایش نظارت‌ از تاسیسات گردشگری، گفت: سعی کردیم تا شکل نظارت‌ها را تغییر دهیم و به سمت و سوی شکل‌گیری سفرهای هوشمند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش ببریم. درعین حال دفاتر خدمات مسافرتی نیز بیشتر گرایش‌شان به سمت برگزاری تورهای داخلی با حداقل نفرات معطوف شده است. در این خصوص نیز امکان برگزاری تور وجود دارد.

او یادآور شد: هرچند میزان برگزاری تورهای گردشگری کم شده است چراکه بسیاری از هموطنان علاقه کمتری برای حضور در تور دارند و ترجیح‌شان آن است که در قالب سفرهای انفرادی اقدام به سفر کنند. هرچند توصیه ما بیشتر درخصوص برگزاری سفر در قالب تور است و این روزها نیز تورهای طبیعت‌گردی و آفرود مورد استقبال قرار گرفته است. در این میان شاهد شکل‌گیری نوع دیگری از سفر در قالب تور هستیم چنانکه متقاضیان تمایل دارند تا دفاتر خدمات مسافرتی تورهایی در قالب سفر انفرادی برای آنها تعریف و تدارک ببیینند. به این معنا که تورهای آفرود توسط دفاتر خدمات مسافرتی برگزار می‌شود و برای افراد در قالب سفر انفرادی انجام می‌شود.

معاون گردشگری تهران درخصوص آخرین اخبار واصله از گم شدن یکی از گردشگران در جنگل‌های شمال کشور، گفت: اقدامات قانونی خودمان را در راستای اتفاقی که افتاده بود انجام دادیم و از ادامه فعالیت دفتر خدمات مسافرتی که مجری این تور بود جلوگیری کردیم. باتوجه به ابعاد حادثه، موضوعات قضایی مطرح است که در مراجع قانونی خود مورد بررسی قرار می‌گیرد و این اتفاق در جریان است.