بین الملل

تشدید محدودیت های مهاجرتی به امریکا بر اثر کرونا

دولت آمریکا درحال بررسی قانونی است تا شهروندان آمریکایی و افرادی که در ایالات متحده اقامت دائم دارند، درصورت مشکوک بودن به ابتلا به کرونا، از بازگشت به خانه منع شوند.

یک مقام ارشد آمریکایی با اعلام این خبر به رویترز گفت: پیش نویس مقرراتی که هنوز نهایی نشده و ممکن است تغییراتی در آن داده شود، به دولت اختیار جلوگیری از ورود افرادی را به کشور می دهد که با دلیل و منطق ابتلایشان به کووید–۱۹ یا بیماری های دیگر ثابت شده باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمان شیوع کرونا در این کشور، محدودیت های مهاجرتی وضع کرده است و با تعلیق مهاجرت های قانونی، به مقام های مرزی آمریکا اجازه داده است مهاجرانی را که بدون سپری کردن روال حقوقی استاندارد در مرز گرفتار می شوند، از این کشور اخراج کنند.

رویترز چندی پیش گزارش داد که مقام های دولت آمریکا نگرانند که شهروندان آمریکایی – مکزیکی در صورت شدت یافتن شیوع کرونا در مکزیک، به آمریکا فرار کنند و بیمارستان های ایالات متحده را در فشار بیشتری قرار دهند.

مقام ارشد آمریکایی در عین حال گفت، پیش نویس مقرراتی که در دست بررسی است، باید از طرف مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا صادر شود، مرکزی که نقشی مهم در پاسخگویی به این بیماری همه گیر ایفا می کند.

مقام مزبور یادآور شد که انتظار نمی رود دولت ترامپ، در هفته جاری در مورد این پیشنهاد اقدامی کند، اگرچه ممکن است تغییراتی در جدول زمانی مربوط به آن داده شود.

آمریکا در هر دو مورد ابتلا به کووید–۱۹ و مرگ ناشی از آن، پیشگام دیگر کشورهاست، به طوری که بیش از پنج میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا شده و بیش از ۱۶۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به آن در این کشور جان باخته اند.

در همین حال، ممانعت از ورود شهروندان آمریکایی به آمریکا، مغایر با قانون اساسی این کشور است.

اما دولت ترامپ به بهانه کرونا، موانع مرزی را یکی پس از دیگری گسترانده درحالی که از تحت کنترل درآوردن کرونا به شدت ناکام مانده است.

این محدودیت ها چندی پیش دامان دانشجویان خارجی را نیز گرفت به طوری که مقام های مهاجرتی فدرال آمریکا اعلام کردند دانشجویان خارجی در صورت برگزاری کلاس‌های درس به صورت مجازی، مجبور به خروج از آمریکا می شوند؛ تصمیمی که به ویژه در شرایط سخت شیوع کرونا و محدودیت های فراوان ناشی از آن، موجب سردرگمی و نگرانی این دانشجویان شده است.

 این دستور، آینده دانشجویان را همزمان با مشکلات و محدودیت های ناشی از همه گیری کووید-۱۹ با آینده ای نامعلوم مواجه کرده است.