بین الملل

درخواست روسیه از امریکا در باره مکانیسم ماشه

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به شکست آمریکا در پیشبرد مکانیسم ماشه در شورای امنیت گفت که امیدواریم واشنگتن از این طرح دست بردارد چرا که هم غیرقانونی است و هم به نتیجه نخواهد رسید.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به رد درخواست آمریکا برای بازگشت تحریمها علیه ایران از سوی اندونزی، رئیس دوره ای شورای امنیت، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن پیشنهاد خود برای فعال کردن مکانیسم ماشه را متوقف کند. 

وی افزود: این پیشنهاد نه تنها غیرقانونی است بلکه به اهدافی که آمریکا به دنبال آن است نیز منتج نخواهد شد. 

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در همین زمینه در حساب توئیتری خود نوشت: این(اقدام رئیس شورای امنیت) به این معنی است که هیچ اسنپ بکی(مکانیسم ماشه) در کار نیست.

«دیان دجانی»، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ضمن اشاره به عدم اجماع نظر در این شورا در خصوص طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت که این شورا در جایگاهی نیست که اقدام بیشتری درباره درخواست آمریکا انجام دهد.

او گفت: «پس از رایزنی با اعضای این شورا، برای من روشن است که یک عضو شورا موضع خاصی درباره این موضوعات دارد در حالی که شمار زیادی از اعضا نظر متفاوتی دارند.»

«کلی کرافت»، نماینده آمریکا با عصبانیت به اظهارات رئیس شورای امنیت واکنش نشان داد. او گفت: «اجازه بدهید این را بسیار بسیار روشن بگویم: دولت ترامپ هیچ بیمی از اینکه در این ماجرا همراهان چندانی نداشته باشد ندارد.»

دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد. اقدامی که با مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده است.