فرهنگی

حال و هوای این روزهای گردشگری ایران

براساس سخنان رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر، اخراج اجباری ۸۰۰ هزار نفر در صنعت گردشگری ایران صورت گرفت.

داستان چیست؟

سید احمد قاسمی زاده پیرامون اخراج اجباری ۸۰۰ هزار نفر در صنعت گردشگری ایران گفت: یکی از تاثیرات منفی کرونا، از اولویت افتادن موضوع گردشگری در میان مردم بود. این معضل در کشور و به تبع آن در بوشهر وجود دارد و بعد از شیوع کرونا در هفت ماه اخیر، بخش گردشگری بوشهر هیچ گونه درآمدی نداشته است. حتی برخی از هتلها پس از ابلاغ شرایط بازگشایی، داوطلبانه هتل خود را باز نکرده اند، چرا که توجیه اقتصادی ندارد و هتلهای فعال هم به سختی هزینه های آب، برق و پرسنل خود را می پردازند.

وی اظهار کرد: اگرچه میراث فرهنگی استان حمایت خوبی از هتلها انجام داده و انتظارات را برآورده کرده اما تصمیمات ملی باعث تسهیل شدن شرایط ما نشده است. مثلا تسهیلات بانکی ۱۲ درصدی پیشنهاد شده اما به دلیل رکود مطلق حال حاضر بخش گردشگری، ۹۵ درصد از فعالان این بخش از این تسهیلات استقبال نکرده اند.

۸۰۰ هزار نفر از بخش گردشگری بیکار شده اند

این فعال بخش گردشگری خاطرنشان کرد: معضل دیگر پیش روی ما، اخراج اجباری پرسنل است، بطوریکه تا کنون در کشور نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم از بخش گردشگری بیکار شده اند.

وی با اشاره به زنجیره ای بودن درآمدهای حوزه هتلداری گفت: اگرچه در روزهای پیش از کرونا، صنعت گردشگری یک صنعت درآمدزا بود، اما امروزه ضرر این بخش نیز بسیار بیشتر از حوزه های دیگر است. این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مشاغل بسیاری در ارتباط است و موجب رونق سایر کسب و کارها، شهر و کشور می شود.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر عنوان کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، هتلها از سال ۱۴۰۰ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می شوند، اما هم اکنون می بایست مالیات سالهای گذشته پرداخت شود و متاسفانه در حال حاضر، هیچ هتلی درآمدی ندارد که به این امر اختصاص دهد.

کرونا هتل های بوشهر را تعطیل کرده است

قاسمی زاده با ارائه پیشنهاداتی بیان کرد: علاوه بر حمایت مستقیم مثل مالیات، بیمه و هزینه های آب و برق، کمک های غیر مستقیمی نیز می توان به این صنعت کرد. مثلا ستاد مبارزه با کرونا تصویب نمود که مهمانسرای ادارات تعطیل شود اما این موضوع اجرایی نشده است. موضوع پلمب خانه های مبله یا خانه های مسافر که به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند نیز از طریق میراث فرهنگی پیگیری می شود و می تواند کمک غیرمستقیمی به هتلها باشد.

وی اظهار کرد: پس از صدور اجازه بازگشایی هتلها، ۴ هتل بوشهر همچنان تعطیل هستند، چرا که باز کردن هتلی هیچ صرفه اقتصادی برای آنها ندارد. هتلهای در حال فعالیت هم صرفا براساس وظیفه و برای تعطیل نشدن این صنعت فعال هستند و هیچ درآمدی عایدشان نخواهد شد.

سید احمد قاسمی زاده تصریح کرد: برای رفع این مشکل، نیاز داریم تا همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط و غیرمرتبط همکاری لازم را انجام دهند تا هتلها زنده بمانند. در حال حاضر هیچ کدام از هتلهای استان انتظار درآمدزایی ندارند و فقط برای بقا تلاش می کنند. متاسفانه تمام امید ما برای فصل اوج گردشگری بوشهر و ایام نوروز بود که علاوه بر صرف هزینه های زیاد برای آماده سازی هتل برای تعطیلات نوروز، این فرصت از دست رفت و نتوانستیم درآمدی کسب کنیم.

چالشهای هتلداری در استان بوشهر

نایب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر نیز با اشاره به چالش های هتلداری گفت: بدلیل شرایط آب و هوایی استان بوشهر و نارسایی های این حوزه در ادوار گذشته، ما همیشه برای کسب درآمد در انتظار دو ماه آخر سال و عید نوروز هستیم واز نیمه فروردین تقریبا درآمد ما ناچیز می شود. اما باید گفت که هر شخص هتلداری که در این شرایط دوام می آورد، صرفا بدلیل عشق به این شغل است، چرا که اگر سرمایه خود را به بانک منتقل کند، عایدیِ بسیار بیشتری خواهد داشت.

حسین دهار تعدد مهمانسراهای اداری را یکی از بزرگترین ضربه ها به پیکره صنعت گردشگری استان دانست و افزود: در حال حاضر برخی از واحدهای اقامتی بوشهر تعطیل شده اند و برخی دیگر هتل خود را به فروش رسانده اند. یکی از مهمترین دلایل آن، مهمانسراهای ادارات است. در هیچ استانی به اندازه بوشهر مهمانسرای اداری وجود ندارد. اداراتی که در پرداخت حقوق کارگران خود به سختی افتاده اند، دارای یک یا دو مهمانسرای رسمی و غیررسمی هستند.

وی با اشاره به ورود غیرقانونی ادارات دولتی به عرصه هتلداری خاطرنشان کرد: مهمانسراهای غیررسمی ادارات، ضمن پذیرش مهمانان خود، مهمانهای از خارج از سازمان را نیز پذیرش می کنند. در استان بوشهر برخی از نهادها جلوی مهمانسرای خود پیتزافروشی راه اندازی کرده اند و بعضی دیگر بیش از ۵-۴ مهمانسرا دارند. اینها باعث می شود برخلاف رویه ی موجود در دنیا، در استان بوشهر کسی جذب صنعت گردشگری نشود.

وعده های کرونایی به هتلها

نایب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان بوشهر اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا وعده هایی مبنی بر حمایت های مالی و بیمه بیکاری داده شد و با امید به آن، ما بیش از ۶ ماه است که بدون درآمد به پرسنل خود حقوق می دهیم. اما در عوض تنها دو ماه و آن هم ۵۰ درصد از میزان حقوق از طرف تامین اجتماعی پرداخت شد.

دهار افزود: اگر کارگاهی بیش از ۱۰ سال نسبت به پرداخت حق بیمه خود کوتاهی نکرده است، سازمان تامین اجتماعی نیز باید حمایت بیشتر و بهتری از آنها بعمل بیاورد.

وی پرداخت مالیات های سنگین را نیز یکی دیگر از فشارهای وارده بر این صنعت دانست و گفت: تعیین مالیات، بر اساس نظر کارشناس و تخمین وی و بدون حضور نماینده هتلداران انجام می شود. با این روش مالیاتهای بسیار سنگینی قطعی شده که هیچ هتلی در استان بوشهر از پس آن برنمی آید. برای فهمیدن درآمد هتلها، روشهای ساده ای مثل مراجعه به سامانه ها یا استعلام از اداره اماکن وجود دارد اما چنین کاری صورت نپذیرفته است.

نایب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران بوشهر اضافه کرد: در برخی از استانها، اخذ مالیات، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده تا پایان کرونا به تعویق افتاده اما در استان بوشهر چنین اقدامی صورت نپذیرفته و هتلداران برای پرداخت حق بیمه پرسنل، مجبور به فروش وسایل و ماشین خود شده اند.

همه دستگاه ها از گردشگری حمایت کنند

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت گردشگری بر اقتصاد کشور گفت: صنعت گردشگری یکی مهمترین حوزه ها در چرخه اقتصادی کشور است و ضروری است تا همه دستگاه های حاکمیتی در شرایط خاص ایجاد شده به حمایت از این صنعت بپردازند.

عبدالکریم جمیری افزود: نباید همه ی بار و فشار بر دوش سرمایه گذاران گذاشته شود و می بایست دستگاه های مرتبط، مسئولیت و ماموریت خود را به انجام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: شما مجریان که در میدان عمل هستید و با آنالیز دقیق و کارشناسی می توانید پیشنهادات خوبی برای بازنگری در قوانین و مقررات ارائه دهید. ما نیز به عنوان نماینده پیگیری این موضوع و همچنین رایزنی با مقامات عالی را انجام خواهیم داد.

اخراج اجباری ۸۰۰ هزار نفر در صنعت گردشگری ایران