اقتصادی

تمجید شماری از شخصیتها از عملکرد بانک صادرات در حوزه های مختلف

شماری از شخصیت ها ضمن اشاره به نقش دیرپای بانک صادرات ایران از عملکرد این بانک در حوزه های مختلف تمجید کردند.

گزارش آژانس خبری تحلیلی آزاد به نقل از روابط عمومی بانک صادرات را در ادامه می خوانیم:

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مدافعان سلامت طی ماه‌های گذشته بیشترین سختی کار را تحمل کرده‌اند، گفت: اقدام بانک صادرات ایران در راستای ارائه تسهیلات به کادر درمان ستودنی است.

ایرج حریرچی با اشاره به مزایای بانکداری الکترونیک، افزود: بانکداری الکترونیک می‌تواند یک گام بزرگ در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا باشد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: متأسفانه تعداد چشمگیری از پرسنل بانکی به دلیل ابتلاء به کرونا در طی ماه‌های اخیر جان خود را از دست داده‌اند که این موضوع به ماهیت کار بانک‌ها مربوط می‌شود. پرسنل بانک‌ها به دلیل نوع مراوداتی که با مردم دارند و تراکم جمعیتی که وجود دارد، می‌توانند به اندازه کادر درمان در معرض خطر باشند. در نتیجه برای کاهش انتشار ویروس و همچنین کم شدن آمار ابتلای پرسنل، بانک‌ها باید به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کنند. بانکداری الکترونیک یک گام مهم و اقدامی پیشگیرانه در راستای مبارزه با ویروس کرونا است. باید همزمان با اصلاح روندها میزان حضور فیزیکی را به حداقل رساند و این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه روش‌های نوین در بانکداری مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه به حداقل رسیدن حضور فیزیکی در شعب و افزایش روند نقل و انتقالات از طریق فضای آنلاین منجر به کاهش تجمع و پیشگیری و ممانعت از انتشار ویروس خواهد شد، اظهار کرد: بانک‌ها شرایط سختی را در دوران کرونا پشت سر گذاشته‌اند و مجموع اقدامات آنها در راستای ارائه خدمت به مشتریان ستودنی است. بانک‌ها در دوران شیوع کرونا عملکردی حمایتی از مردم و کادر درمان داشته اند و این موضوع بسیار ارزشمند است. نکته دیگر این است که بانک‌ها می‌توانند به عنوان حامی بخش بهداشت و درمان عمل کنند. در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل ظرفیت است و بسیاری از بیمارستان‌ها نیاز به تجهیز امکانات دارند، لذا بانک‌ها می‌توانند با حمایت از این بخش‌ها در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود گام بردارند.
حریرچی افزود: بانک‌ها می‌توانند در زمینه تأمین امکانات مورد نیاز شبکه درمان اقدام کنند و از سوی دیگر نیز می‌توانند به بخش‌هایی که در دوران کرونا دچار آسیب شده اند، تسهیلات ارائه دهند.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مدافعان سلامت طی ماه‌های گذشته بیشترین سختی کار را تحمل کرده‌اند، بیان کرد: اقدام بانک صادرات ایران در راستای ارائه تسهیلات به کادر درمان ستودنی است. بر اساس طرح «سپهر سلامت»، پزشکان تا سقف دو میلیارد ریال و پرستاران و سایر کادر درمانی تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات مرابحه دریافت خواهند کرد. مدت بازپرداخت این تسهیلات که بدون لحاظ کردن شرط معدل حساب متقاضی پرداخت می‌شود، حداکثر ٦٠ ماهه بوده و کادر درمانی کشور می‌توانند در صورت تمایل و اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، از ضمانت آنها برای دریافت این تسهیلات استفاده کنند. این اقدام یک نوع چتر حمایتی برای جامعه درمانی کشور به شمار می‌رود. این طرح‌ها علاوه بر تأثیرات اقتصادی می‌تواند اثرات روحی و روانی هم بر این بخش از جامعه داشته باشد. به بیان ساده‌تر جامعه پزشکی کشور هم جزئی از این جامعه بوده و طبیعتاً متأثر از شرایط اقتصادی کشور هستند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بانک صادرات ایران صاحب برندی است که سال‌ها در کنار مردم بوده و با گستردگی شعب خود همیشه همراه مشتریان بوده است، در شرایط کنونی هم می‌تواند با تنوع خدمات و گستردگی آن همراه کادر درمانی و سایر اقشار کشور باشد.

بر پایه این گزارش همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک صادرات ایران، روند مطلوبی را در اصلاح ترازنامه خود دارد و با توجه به خروج آن از زیان‌دهی، امیدواریم این روند ادامه یابد.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به لزوم ارتقای نظام بانکداری کشور، گفت: مجموع نظام بانکی با توجه به شرایط جدید در وضعیت اقتصاد کشور باید از طرف مجموعه حاکمیت از جمله قوه مجریه، قوه مقننه و همه نظام مورد حمایت قرار بگیرد. از این رو، انتظار می‌رود همراه با حمایتی که از سوی نظام می‌شود، مجموعه نظام بانکی نسبت به جذب منابع برای تخصیص به حوزه فعالیت اقتصادی اقدام کند و از طرفی بتواند در حوزه طراحی با حمایت از طرح‌های بزرگ اقتصادی به فعالان اقتصادی کمک کند.
وی در ادامه اظهار کرد: اصلاح ساختار نظام بانکی با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور ضرورت دارد، نظام بانکی کشور به دلیل شرایطی که طی سال‌های اخیر از جمله تحریم، وضعیت اقتصادی که بعضا در بخشی از صنایع پیش آماده و اخیرا به واسطه شیوع بیماری کرونا که در دنیا فراگیر بوده آسیب‌هایی دیده است  و لازم است با برنامه‌ریزی برای بازسازی اقتصادی، آسیب‌های جدی را جبران کرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نباید فراموش کرد که مجموعه‌های غیررسمی مانند صندوق‌های غیرقانونی و موسسات مالی و اعتباری که از چارچوب ضوابط قانونی خود عدول کردند و به گونه‌ای عمل کردند که خروجی آن آثار منفی به دنبال داشته بر عملکرد نظام بانکی در کشور تاثیر منفی داشته که نیازمند آن است اقداماتی متناسب برای رفع و جبران چنین آثاری در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به عملکرد بانک صادرات ایران در سال‌های گذشته تاکید کرد: بانک صادرات ایران در راستای ماموریت‌های خود در طی سال‌های اخیر تلاش کرده به عنوان یکی از بانک‌هایی که در گذشته به عنوان بانک دولتی محسوب می‌شده و الان ترکیبی از دولتی و بخش خصوصی، بتواند مجموعه وظایف خود عمل کند.
پورابراهیمی بیان کرد: گزارش‌هایی از عملکرد بانک صادرات ایران داریم که نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر این بانک روند رو به اصلاحی را در حوزه اصلاح ترازنامه خود در دستور کار قرار داده و به شکلی بهبود شاخص‌ها و عملکرد آن در گزارش‌هایی که به مجلس رسیده بیان شده است. امیدواریم این رویکرد استمرار داشته باشد.
این نماینده مجلس عنوان کرد: مجموعه بانک صادرات ایران، یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین بانک‌ها در کشور است. اگر چه این بانک خصوصی شده ولی همراهی با دولت و کمک به حاکمیت و نظام را مانند گذشته ادامه داده است و طبیعتا بر اساس رویکرد مبتنی بر یک نگاه تخصصی امروز موضوعات را دنبال می‌کند، ما هم آماده هستیم در مجلس به نظام بانکی کشور چه در اصلاح ساختار چه موارد دیگر کمک و همراهی کنیم.
پورابراهیمی گفت: این خبر خوب را هم برای فعالان اقتصادی در عرصه نظام بانکی دارم که مجددا کلیات طرح اصلاح قانون نظام بانکداری جمهوری اسلامی در کمیسیون اقتصادی تصویب شد. به یاد دارید که در مجلس دهم بعد از سه سال کار کارشناسی این طرح تدوین و کلیات آن در صحن تصویب شد؛ اما به دلیل مسائل بودجه‌ای و شیوع بیماری کرونا فرصت ورود به جزییات آن فراهم نشد، در مجلس یازدهم همکاران با عنایت به اهمیت موضوع مجددا به کلیات این طرح رای مثبت داده‌اند.
وی توضیح داد: این طرح با رویکرد اصلاح عملیات بانکی و بانک مرکزی تهیه شده است که در نظر داریم با تصویب و نهایی شدن آن در مجلس بتوانیم به همه بانک‌ها در زمینه اصلاح ساختار کمک کنیم.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: بانک صادرات ایران، پیشروترین بانک‌ در بخش توسعه شعب خارجی است که این اقدام بسیار قابل تقدیر است و لازم است تلاش شود تا چراغ این شعب همیشه روشن بماند.
حمیدرضا آصفی در خصوص اهمیت حفظ و تداوم فعالیت شعب خارج از کشور این بانک اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزشمند بانک صادرات ایران، داشتن شعب خارجی است. این شعبه‌ها به مشتریان ما در کشورهای خارجی کمک می‌کند تا  به راحتی بتوانند مراودات مالی خود را انجام دهند. از سوی دیگر ضرورت دارد که بانک‌ها در این شرایط فراتر از مسئولیت‌های خود فعالیت کنند تا ضمن توسعه روابط بتوانند خدمات گسترده‌تری هم به مشتریان ارائه کنند. البته به یاد داشته باشیم که بانک‌ها در خارج از کشور تابع شرایط و قوانین کشور پذیرنده هستند، به عبارت دیگر دستشان در تمامی زمینه‌ها باز نیست و به راحتی نمی‌توانند هر فعالیتی را انجام دهند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر بانک صادرات ایران بتواند فعالیت‌های بین‌المللی خود را انجام داده و در آن موفق شود در شرایط کنونی تحریم‌ها مانند یک بال برای وزارت خارجه عمل کرده است. افزایش تعداد شعب از یک سو و از سوی دیگر روشن نگه‌داشتن چراغ شعبه‌های موجود بسیار حائز اهمیت است. نباید اجازه دهیم که شعبه‌ها تعطیل شوند. باید تلاش شود که حتی با کمترین میزان فعالیت، شعبه در کشور خارجی حفظ شود البته بانک صادرات ایران، یکی از پیشروترین بانک‌ها در بخش توسعه شعب خارجی است که این اقدام بسیار قابل تقدیر است.
وی با اشاره به این‌که تعداد بانک‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور کم نیست، گفت: این بانک‌ها که اغلب در اروپا و آسیا مشغول فعالیت هستند، تابع قواعد و مقررات بانک‌های مرکزی کشورهای پذیرنده بوده و کج‌دار و مریز به فعالیت‌های بین‌المللی می‌پردازند. یعنی به هر حال یک چارچوب و یک حدودی برای فعالیت‌های آنها تعریف شده و بیشتر از آن نمی‌توانند فعالیت کنند. با این حال، بانک‌هایی که در کشورهای خارجی شعبه دارند، می‌توانند چه در شرایط تحریم  و چه در شرایط عادی علاوه بر وظایف یک بنگاه اقتصادی به گونه‌ای عمل کنند که جمهوری اسلامی در شرایط سخت بتواند برخی از مشکلات و محدودیت‌های خودش را از طریق آنها  برطرف کند.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم بانک‌ها در شعبه‌های خارجی، انجام عملیات معمولی بانکداری است، اظهار داشت: به عبارت دیگر، مشتریان بانک در شعب خارجی حساب باز می‌کنند و یا حساب جاری و انتقال وجه انجام می‌دهند و بانک‌ها می‌توانند به صاحبان این حساب‌ها برای انجام مبادلات مالی بین‌المللی کمک کنند. یکی دیگر از اقداماتی که در فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها بسیار مهم است  باز کردن اعتبارات اسنادی برای تجار و تولیدکنندگانی است که باید مراودات مالی با کشورهای دیگر داشته باشند.
وی افزود: اگر بانک‌ها به شرایط کشور در این فضا آگاه باشند، به خوبی می‌توانند فرصت‌ها و موقعیت‌ها را شناسایی و مناسبات آن را برای بهبود شرایط فراهم کنند. با این کار فرصت‌هایی در اختیار کشور  قرار می‌گیرد که می‌توان تنگناهای موجود را برطرف کرد.
آصفی با بیان اینکه برقراری ارتباط نزدیک با مقام‌های محلی، یکی از فعالیت‌های بانک‌ها در خارج از کشور است، گفت: برای نمونه، اگر یک بانک در آلمان، امارات و یا در پاریس شعبه دارد، باید بتواند یک ارتباط مناسبی با مقامات محلی آنجا برقرار کند. همچنین مشتری‌های تأثیرگذار را بشناسد و یک ارتباط خوب با آن‌ها برقرار کرده و کار ویژه‌ انجام دهد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: این کار ویژه، همان شناسایی نیازهای مشتریان و ارائه خدماتی است که بتواند گره از مشکل آنها باز کند. البته یکی از فعالیت‌های بانک‌ها به خصوص بانک‌های پرسابقه مثل بانک صادرات ایران باید برقراری ارتباط نزدیک با سفارت‌خانه‌ها در کشورهای خارجی باشد.