اجتماعی

تلاش برای معرفی بیشتر شیخ صدوق/ برگزاری کنگره بین المللی

آیین افتتاحیه نخستین کنگره بین المللی شیخ صدوق عصر پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، جمعی از مسؤولان و تعدادی از دانشجویان جامعه المصطفی در محل شبستان آستان ابن بابویه شهرری برگزار شد.

 به گزارش  آزاد نیوز به نقل از روابط عمومی  آستان شیخ صدوق آیت الله حسینی بوشهری ضمن سخنرانی در این مراسم، به بیان ابعاد شخصیتی شیخ صدوق پرداخت و همچنین در خصوص اهمیت علم حدیث و ۳۰۰ اثر فاخر این عالم محدث که روایات صحیح و معتبر را از روایات کذب و جعلی تشخیص داده و چاپ کرده است، مطالبی را بیان و بر انتقال پیام شیخ صدوق به تمام دنیا و به ویژه نسل جوان تاکید کرد.

لازم به ذکر است، کنگره «ملی» شیخ صدوق طی سال‌های گذشته برگزار می‌شد و امسال برای اولین بار این کنگره به صورت «بین المللی» برگزار می‌شود که آیین افتتاحیه آن امروز برگزار شد و آیین اختتامیه آن ششم اسفند ماه سال جاری مقارن با عید نیمه شعبان برگزار خواهد شد که طی این مدت ۳۱۳ برنامه فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و عمرانی اجرا می‌شود و ابعاد گوناگون علمی و فقهی این عالم  برجسته  تشریح خواهد شد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در این کنگره گفت: شخصیت های فاخری مانند شیخ صدوق که زندگی خود را برای ترویج مکتب اهل بیت وقف کردند را باید به نسل جوان معرفی کنیم.

وی افزود: شیخ صدوق محدث، فقیه و عالِم ذوالفنون بود و فلسفه برگزاری این کنگره، شناختن، شناساندن و عمل کردن به توصیه‌هایی است که از اهل بیت روایت کرده اند.

به گفته آیت الله بوشهری، شیخ صدوق منحصر به ایران اسلامی نیست؛ وی برای دریافت و انتقال علم به کشورهای مختلف سفر می کرد و باید پیام این عالم را به دنیا منتقل کنیم.

وی افزود: علم حدیث مادر علوم اسلامی است چراکه حدیث شناس است که حدیث صحیح را از روایات جعلی تشخیص می دهد؛ حال ببینید که شیخ صدوق ۳۰۰ اثر منتشر و احادیث صحیح و معتبر را به چاپ رساند.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی شیخ صدوق بیان کرد: فهم علم و دانش، جامع بودن، جدیت و تلاش، خستگی ناپذیری از ویژگی های این محدث بود ضمن آنکه شیخ صدوق، نظر کرده امام زمان(عج) بود و با دعای حضرت حجت(عج) به دنیا آمده است.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی افراد، تک‌بعدی هستند ولی شیخ صدوق تک‌بعدی نبود و در همه حوزه‌های علوم دینی دارای کتاب است که این جامعیت او را می‌رساند و لذا هم مدرس، هم محقق و هم مدبر است و لذا باید تمام کسانی که شیفته مکتب اهل بیت و تشته معارف اهل بیت هستند در سراسر عالم با آثار گرانسنگ این شخصیت آشنا شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه شیخ صدوق منادی وحدت بود، خاطرنشان کرد: منادی وحدت به این معناست که وی به دنبال تقریب و زندگی مسالمت‌آمیز در یک جامعه اسلامی به منظور خنثی‌سازی توطئه دشمنان بود و کتاب‌هایش را طوری تدوین کرده که ولایت فقیه، شهادت و صداقت را جزء شئون حکومت اسلامی عنوان کرده که در عصر غیبت باید مطرح شوند.

هدف از این مراسم گرامیداشت این شخصیت و البته تشریح ابعاد گوناگون علمی و فقهی این عالم برجسته عنوان شده است.

در آیین گشایش این کنگره علاوه بر اندیشمندان و صاحبنظران و صدوق پژوهان داخلی تعدادی از علما و فعالین مذهبی و فرهنگی از سایر کشورهای اسلامی نیز در زمره مدعوین بودند.

همچنین برپایی نمایشگاه آثار و مستندات مرتبط با شیخ صدوق، موکب های مختلف و اجرای چندین برنامه فرهنگی و قرآنی از دیگر برنامه های این کنگره بود.