چاه بهار پیشقراول توسعه سواحل مکران

بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران، از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی درمسیر ۲ کریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی قرار گرفته و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان است.
در شهر چابهار ۲ بندر شهید بهشتی و کلانتری با کاربری تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره، نفتی و کالاهای عمومی لنج ها از سال ۱۳۶۲ فعال هستند.
بندر شهید کلانتری ۳۰ هکتار مساحت کل، ۱۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری، پنج پست اسکله و یک ترمینال مسافری بین المللی دریایی دارد.
بندر شهید بهشتی با پنج پست اسکله شامل ۲۵۴ هکتار مساحت، ۳۰ هزار متر مربع انبار، یک پست اسکله نفتی و چهار پست اسکله چند منظوره است.
در مجموع بدون احتساب طرح توسعه، بندر شهید بهشتی هم اینک با دو ونیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در سال را دارد.
چنانچه فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی شامل ۲ پست اسکله کاتینری و ۳ پست اسکله چند منظوره با ظرفیت ۶ میلیون تن در سال که در شرف بهره برداری است را به آن بیفزاییم، در مجموع ظرفیت آن به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید که مطالعات کارشناسی نشان می دهد، با استفاده بهینه از اسکله ها و تجهیزات مربوطه، ظرفیت ۱۵ میلیون تن نیز قابل دسترسی است.
بندر چابهار با وجود تلاش برای رسیدن به جایگاه برتر اقتصادی منطقه ای، هرگز از توسعه پایدار و موضوعات ایمنی و زیست محیطی چشم پوشی نخواهد کرد، به همین منظور علاوه بر برنامه ریزی برای پوشش کامل رادیویی، گسترش حضور مرکز جستجو ونجات دریایی، نظارت بر ایمنی شناورها و ارتقاء ایمنی آبراه از طریق تهیه نقشه های دریایی استاندارد و بروز رسانی آنها نسبت به سرمایه گذاری در حوزه حفظ محیط زیست دریایی با مشارکت سرمایه گذار خارجی (شرکت SWAUPE) نیز فعال و در حال واگذاری خدمات و تسهیلات جمع آوری مواد زاید کشتی ها به بخش خصوصی است.
اسکله شماره یک تا چهار بندر شهید بهشتی چابهار در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شده اند و هر کدام کاربری مختلفی دارند.
اسکله شماره یک بندر شهید بهشتی چابهار با ۲۵ هزار تن ظرفیت تخلیه وبارگیری مخصوص کالاهای عمومی در سال ۱۳۶۲ راه اندازی شده است و ۱۵۰ مترطول، ۱۵متر عرض ، منفی ۸ متر آبخور دارد.
اسکله شماره ۲ نیز مربوط به کالاهای نفتی با ۱۵۰ متر طول، ۱۵ متر عرض، ۲۵ هزار تن ظرفیت و عمق آبخور آن منفی هشت ونیم متر است.
دو اسکله ۳ و ۴ مشابه مشخصات اسکله شماره ۲ هستند ولی کاربری آنها تخلیه و بارگیری کالاهای چند منظوره است.
همچنین اسکله شماره پنج بندر شهید بهشتی چابهار ۲۶۵ متر طول، ۵۳ متر عرض، ۸۰ هزار تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و منفی ۱۴ متر عمق آبخور آن است و برای کالاهای چند منظور در سال ۱۳۸۳ طراحی شده است.
اسکله های یک تا ۴ بندر شهید کلانتری در سال ۱۳۶۲ احداث شده اند و هرکدام ۴۵ متر طول، ۳۰ متر عرض، ۲ هزار و۵۰۰ تن ظرفیت تخلیه و بارگیری، عمق آبخور اسکله یک و ۲ منفی ۲ متر، اسکله ۳ منفی ۳ متر و اسکله چهار منفی پنج متر است و کاربری همگی آنها تخلیه وبارگیری کالای عمومی لنج های باری است.
اسکله شماره پنج بندر شهید کلانتری چابهار نیز ۲۳۵ متر طول، ۵۳ متر عرض و منفی ۱۱ متر عمق آبخور دارد که با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ هزار تن برای کالاهای چند منظوره در سال ۱۳۷۶ راه اندازی شده است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: زیرساختهای کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.
بهروز آقایی افزود: اجرا وتکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکُّران، ایجاد صنایع فولاد، احداث فرودگاه بین المللی چابهار وهمچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت تسری قوانین مناطق ویژه اقتصادی به بنادر شهید بهشتی و کلانتری در جهت تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و احداث اسکله های اختصاصی نفتی ضمن فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار بعنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و به عنوان دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.
وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی به کشور افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن کشور (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.
وی ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیارد دلار برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حال سرمایه گذاری است و بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر در قالب ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

*

*

Top