هنری

مدیرعامل خانه سینما: سینمای ایران نباید آلوده به مفاسد اقتصادی کشور شود

منوچهر شاهسواری، ‌گفت: سینما باید پول سالم، توان و خلاقیت سالم و با تعهد به منافع ملی باید عمل کند؛ از این معیارها خارج شویم حتماً به کل سینما لطمه‌ زده‌ایم.

مدیرعامل خانه سینما: سینمای ایران نباید آلوده به مفاسد اقتصادی کشور شود

 پولشویی و شفافیت مالی و بی‌اعتمادی تهیه‌کنندگان و هنرمندان به سرمایه‌گذاران یا همان ماجرای پول‌های کثیف که دست از سر هنر و هنرمند و سینما برنمی‌دارد جزو موضوعاتی است که بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون را نگران کرده است. حتی با سیدعباس صالحی وزیر ارشاد هم صحبت کردیم او هم به این نکته اشاره داشت: “هرچقدر در حوزه نظام سینمایی خودمان با شفافیت بیشتری حرکت کنیم اعتمادسازی به حوزه سینما را می‌توانیم افزایش دهیم. یک بخشی از این پولشویی، به متولیان حوزه سینما برمی‌گردد، به‌همین‌خاطر مسئله شفافیت را به‌طور جدی در سازمان سینمایی آغاز کردیم تا جلوی تشدید این اتفاق ناراحت‌کننده که بدنه مقدس هنر را لکه‌دار کرده، گرفته شد.”

بعد از وزیر به سراغ منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما رفتیم و با او درباره موضوع پولشویی و ورود مراجع قضایی به سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی‌اش، گفتگویی انجام دادیم. او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم،‌ گفت: واقعیت این است سینمای ایران نباید آلوده به مفاسد اقتصادی کشور شود. مفاسد اقتصادی که وجود دارد اگر وارد حوزه سینما بشود خدایی ناکرده وارد بقیه بخش‌های فرهنگی هم می‌شود. این اتفاق برای حوزه فرهنگ خوشایند نیست؛ مسئولیت این امر در درجه اول به عهده کسانی است که نسبت به این موضوع مطلعند.

وی افزود: من بعید می‌دانم وزارت ارشاد هم مطلع باشد. چون بالاخره بحث مفاسد اقتصادی در وزارت ارشاد نیست در وزارت اقتصاد، قوه قضائیه و دادستانی است. اینکه ما نکته‌ای را بدانیم و به اطلاع قوه قضائیه برسانیم، ممکن است نتوانیم با جزئیات این موضوع را منتقل کنیم.

بیشتر بخوانید

شاهسواری در پاسخ به این سوال که وظیفه خانه سینما در این راستا چیست و نظرتان درباره برخی از سرمایه‌گذاران همچون «محمد امامی» که به واسطه حضورشان «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار را هم تحت‌الشعاع قرار داد، تصریح کرد: من نمی‌توانم در مورد این افراد و موضوعات جزئی صحبت کنم و اظهارنظری داشته باشم. ولی با این تفاسیر اعتقاد دارم سینما باید پول سالم، توان و خلاقیت سالم و با تعهد به منافع‌ملی عمل کند. هرجا که از این معیارها خارج شویم حتماً به کل سینما لطمه زده‌ایم.

وی در پایان درباره آثار راه‌یافته به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر، گفت: فکر می‌کنم براساس اطلاعات حاشیه‌ای دارم جشنواره پرباری خواهیم داشت که خوشبختانه در حوزه کارگردانان فیلم اولی اتفاقات و رویش‌های خوبی را شاهد هستیم و کارگردانان پیشکسوت هم به جای خودش به جذابیت این جشنواره افزوده‌اند.