هنری

موزه بریتانیا موهای امپراتور اتیوپی را پس می‌دهد

موزه‌ای در بریتانیا توافق کرده تا یک رشته موی بافته رهبر ۱۵۰ سال پیش اتیوپی را به این کشور بازگرداند.

موزه بریتانیا موهای امپراتور اتیوپی را پس می‌دهد

موزه‌ای در انگلستان توافق کرده تا یک رشته موی بافته شده که ۱۵۰ سال پیش توسط یک سرباز بریتانیایی از جسد رهبر اتیوپی بریده شده است، به این کشور بازگرداند.

امپراتور «تِئودروس دوم» جان خود را در شکستی مقابل نیروهای بریتانیایی در نبرد «ماگدالا» در شمال اتیوپی در سال ۱۸۶۸ از دست داد. پسرش «شاهزاده آلِمایِهو» نیز متعاقب آن شکست به بریتانیا برده شد و در آنجا در سال ۱۸۷۹ در ۱۸ سالگی درگذشت.

موهای بافته شده امپراتور اتیوپی که توسط نیروی ارتش بریتانیا بریده و به عنوان پیشکش برده شد، در قالب مجموعه‌ای از سال ۱۹۵۹ در موزه نظامی ملی لندن به نمایش درآمد. این موها توسط خانواده آن بریتانیایی که تابلویی از امپراتور اتیوپی را در بستر مرگ خلق کرده بود به موزه اهدا شد.


محل نبرد نیروهای بریتانیایی با امپراتوری اتیوپی

حال توافق شده تا این مجموعه که شامل بقایای انسانی بوده، پس از تقاضای وزیر فرهنگ و گردشگری اتیوپی در ماه آوریل سال گذشته، به میهنش باز گردد.

سفارت اتیوپی در بریتانیا هم رسماً به خاطر بازگرداندن متعلقات امپراتور «تِئودروس دوم» به کشورش، از موزه و دولت بریتانیا قدردانی کرد.

در آن زمان امپراتور «تِئودروس دوم» ادعا کرد که دودمانش به حضرت سلیمان و ملکه سبا که در انجیل هم آمده، باز می‌گردد. در آن جنگ بریتانیا برای آزادکردن دیپلمات‌ها و میسیونرهایی که توسط امپراتور زندانی شده بودند به قلعه او که بر فراز کوهی بلند ساخته شده بود، حمله کرده و در آن نبرد امپراتور کشته شد.

مجموعه‌ای که موزه بریتانیا قرار است به کشور اتیوپی بازگرداند شامل موهای بافته شده امپراتور، تاج طلای او و صدها نسخه و اسناد مکتوب ارزشمند و آثار هنری می‌شود. 

این کشور که در شاخ آفریقا واقع شده همچنین خواستار بازگرداندن استخوان‌های «شاهزاده آلِمایِهو» پسر امپراتور شده است. این شاهزاده در سردابه‌ای در قبرستان «سَنت جورج» واقع در «ویندزور کَسل» به خاک سپرده شده است.

در این حین کشور یونان هم خواستار بازگرداندن «مرمرهای معبد کهن پارتِنون» از موزه بریتانیا شده است.