فرهنگی

ساز و کارها برای نقش آفرینی ایثارگران فراهم شود

همزمان با روز بزرگداشت شهدا و سالروز صدور فرمان امام امت برای تاسیس  بنیاد شهید انقلاب اسلامی، این خبرگزاری با آزاده و جانباز بوشهری علی زینبی که عضو خانواده شهید نیز می‌باشد گفت و گویی ترتیب داده است.

علی زینبی رزمنده دوران دفاع مقدس از خطه دشتی  پس از بارها حضور در جبهه و نهایتا جانباز در عملیات کربلای چهار به اسارت مزدوران عراقی در آمد. برادر وی شهید یوسف زینبی از سرداران دفاع مقدس استان بوشهر در عملیات فتح بستان  به فیض شهادت نایل آمد.

دیدگاه شما راجع به موقعیت کنونی کشور و  راه‌های مقابله با ترفندهای دشمنان ملت ایران چیست؟

ابتدا عرض کنم که ملت ایران در این چهل سال با  تنگناهای فراوانی مواجه بوده است اما با همدلی و  پیروی از منویات امام راحل و مقام معظم رهبری  و در راس همه لطف الهی  موفق شده است از گردنه‌های سخت به سلامت عبور کند، تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و بخصوص  کاربستن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی  و در این مرحله نیز با اکسیر وحدت و تکیه بر توانمندی‌های داخلی توطئه‌های دشمنان به‌خودشان بر می‌گردد.

آیا از ظرفیت ایثارگران و خانواده معظم شهدا به نحو مطلوب استفاده شده است؟

 برای پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی‌های جامع  می‌باشیم اما به‌صورت کلی عرض می‌کنم که  با توجه به پایبندی خاص ایثارگران و خانواده معظم شهدا به ارزش‌های انقلاب و رویکرد آنها برای صیانت از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی  لازم است متولیان امر برای نقش آفرینی ایثارگران در شرایط حساس کنونی تمهیدات لازم را فراهم کنند. امید است در این عرصه ضمن اجتناب از شعار، بستر لازم برای مشارکت این اقیانوس بزرگ فراهم شود. انسانهایی با صلابتی که از  رزم با دشمن پلید و همچنین فعالیت  در سایر عرصه ها واهمه‌ای نداشتند در این رویارویی اقتصادی نیز می‌توانند منشا اثر و خدمات زیادی باشند.

از منظر آسیب شناسی  مقوله ایجاد ساختار برای بهره‌مندی از توان و تجربه ایثارگران با چه موانعی رو به رو است؟

 فراموش نکنیم در دوران دفاع مقدس تنها شاخص برای ورود به این عرصه داشتن اهتمام برای حفاظت از آب و خاک و باورهای اعتقادی این کشور و انقلاب بود، گرایش‌های سیاسی تعیین کننده نبود، امروز نیز ایثارگران فراوانی وجود دارند که در تخصص‌های مختلف ، علاقمندند تا  برای پویایی اقتصاد ملی و استحکام نظام اداری کشور مشارکت داشته باشند. امید است در این زمینه  بستر سازی مناسب  به‌صورت هوشمند و هدفمند انجام شود.

می توانید مصادیقی از این بستر سازی ها را بیان کنید؟

امروز کانون خانواده  آماج حملات  متعدد و برنامه‌ریزی شده بیگانگان قرار گرفته است که ایثارگران می‌توانند با مراجع و سازمان‌های ذیربط به صورت داوطلبانه همکاری داشته باشند، فضای مجازی و به تعبیر مقام معظم رهبری پیکار جنگ نرم نیز نیازمند مشارکت و پیشگامی افسرانی است که واجد صلاح‌ترین آنها  ایثارگران فعال و آگاه در این عرصه می باشند، اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت، مطالبه‌گری از دولتمردان با رعایت مصالح و کمک به تکمیل پازل‌های صنعتی و اقتصادی از جمله مواردی است که بدون  ایجاد یک قالب و ساختار البته  با پرهیز از بروکراسی امکان پذیر نخواهد بود.