اقتصادی

چاه های نفت در هور العظیم مسدود شد

تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت ایران ساعاتی قبل در حاشیه بازدید از تمامی حوضچه‌های هورالعظیم، در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا نشت نفتی در منطقه هورالعظیم داشته‌ایم یا خیر؟ اظهار داشت: به هیچ عنوان در هیچ کجای هورالعظیم شاهد نشت نفت بوده‌ایم و تیرگی‌هایی که در فیلم‌های منتشر شده اخیر در فضای مجازی به چشم می‌خورد، جلبک‌ها هستند. در شرایط حساس کنونی باید وقتمان را صرف تولید و کمک به مردم منطقه کنیم؛ نه مسائل حاشیه‌ای.

وی افزود: باید تولید حداکثری از میادین مشترک، تأسیسات نفتی، سهولت زندگی مردم ساکن در منطقه و همچنین سلامتمحیط‌زیست منطقه را حفظ کنیم که با توجه به شرایط موجود، تا حد زیادی موفق بودیم و تا حد ممکن تلاش خود را کردیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد چاه در هورالعظیم بسته شده است؟ تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی، حدود ۱۰ تا ۱۲ حلقه چاه را بستیم که در نتیجه آن، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه در روز، از تولید این میدان کم شده است اما باید توجه داشت که بسته شدن این چاه‌ها به دلیل مشکلات فنی در تولید نبوده و علت بسته شدن آن، احتیاط در جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی بوده است.

به گفته دهقانی، ۷۰ تا ۸۰ درصد هورالعظیم، دو سال است که پرآب است و هیچ مانعی برای گردش آب در آن وجود نداشته است. در سیلاب اخیر نیز تمامی حوضچه‌ها باز بودند و حتی حوضچه‌های ۴ و ۵ که گفته می‌شد وزارت نفت از گشایش آن برای ورود آب سیلاب جلوگیری می‌کند، تأسیسات نفتی وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت ایران ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، باید زیرساخت‌هایمان را بر اساس شرایط جدید تغییر دهیم که نیازمند تأسیسات و تجهیزات خاص است. چرا که در برهه کنونی مهم‌ترین چالش، جاده‌ها است و باید این جاده‌ها به سرعت ترمیم و تقویت و برای بهره‌برداری طولانی مدت آماده شوند که این اقدامات در مجموع حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد.