اجتماعی

رژیم غذایی مناسب برای هپاتیتC

لغت هپاتیت یعنی تورم کبد. این تورم ممکن است بوسیله مواد شیمیایی، دارو، مصرف زیاد مشروب الکلی و یا بوسیله ویروس هپاتیت “hep C” یا HCV C ویروس ایجاد شود. هپاتیت C از طریق خون منتقل می شود. وقتی خون از کسی که مبتلا به هپاتیت C است، وارد جریان خون دیگری می شود حتی اگر مقدار خون آنقدر کم باشد که دیده نشود، می تواند ویروس را منتقل کند. البته افسانه ها و خرافات بسیاری هم در مورد نحوه انتقال هپاتیت C وجود دارد.

دکتر سید موید علویان درباره رژیم غذایی که بیماران مبتلا به هپاتیت C باید رعایت کنند، گفت: درباره نوع رژیم غذایی و آنچه که بیماران مبتلا به هپاتیت «C» باید در تغذیه خود رعایت کنند، عقاید مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که ابتدا شدت بیماری کبدی را تعیین کرده و در عین حال از رژیم های سخت نیز دوری کنند.

وی افزود: باید توجه کرد که کبد نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد و در صورت تخریب آن، کالری کافی به بدن نمی رسد. از طرفی با تخریب کبد، دیگر امکان دفع سموم اضافی حاصل از سوخت و ساز مواد نیز ممکن نخواهد بود.

علویان ادامه داد: بر این اساس، در صورت شدید بودن بیماری کبدی، بیماران باید از مصرف زیاد مواد گوشتی به ویژه گوشت قرمز خودداری کرده و به جای آن از گوشت سفید مانند ماهی، مرغ و پروتئین های گیاهی استفاده کنند.

علویان با بیان اینکه مصرف سبزیجات و میوه های تازه که سرشار از مواد آنتی اکسیدان هستند برای بیماران مبتلا به هپاتیت C بسیار مفید است، گفت: بیماران مبتلا به هپاتیت C باید از مصرف غذاهای دودی که دارای نیترات ها هستند، نیز خودداری کنند.