سیاسی

اینکه مجلسی در راس امور است به‌ معنی دخالت در همه امور نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه مجلسی در راس امور است به معنی دخالت در همه امور نیست.

شست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۰ آذر) در ساختمان مشروطه آغاز شد. 

لاریجانی در آغاز این نشست ضمن گرامیداشت یاد و نام آیت‌الله مدرس خاطرنشان کرد: مخالفان آیت‌الله مدرس هم به اینکه وی شخصیتی مبرز در تاریخ ایران بوده است اذعان کرده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مدرس درخشندگی ویژه‌ای در پارلمان داشت و به همین دلیل نماد مجلس شد، ادامه داد:ملک الشعرای بهار عبارتی در مورد مجلس دارد که من هر وقت این جمله را می‌بینم، احساس می‌کنم که دقیقا واژه‌ها سر جای خود به کار رفته است به طوری که بهار درباره آیت الله مدرس می‌گوید یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران بود که از فتنه مغول به بعد نظیرش بدان کیفیت و صراحت لهجه و شجاعت ادبی و ویژگی‌های فنی در علم سیاست و خطابه و امور اجتماعی دیده نشده، سیدحسن مدرس است. 

لاریجانی گفت: شخصیت مبرز آیت‌الله مدرس برای اینکه قانون در کشور حاکم شود و نظام‌های استبدادی و استعمارزده طومار خود را پیچیده در هم بدانند، مرحوم مدرس است. 

وی گفت: یکی از نکاتی که مرحوم مدرس به عنوان یک حکومت عادل و پیشرفته قائل بود، مربوط به آن بود که قانون و قانونگرایی باید در کشور حاکم شود و او این موضوع را شاخص یک حکومت پیشرفته می‌دانست.

وی تصریح کرد: آیت‌الله مدرس درباره قانونگرایی در کشور می‌فرماید که مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نباشد، مملکت نیست. 

لاریجانی گفت: باید در همه ادوار بدانیم که اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند و اسم دولت به معنای واقعی پیدا کند، یعنی اینکه باید قانون حاکم باشد. 

وی افزود: یکی دیگر از نکات مدرس آن بود که مجلس را سمبل مشروطه و نماد آزادی و محل اتکا ملت می‌دانست. 

وی تصریح کرد: آیت‌الله مدرس در این زمینه می‌فرماید این مجلس را به منزله تمامی ایران باید بدانیم و باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم. 

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مدرس وقتی استیضاح رضاخان را امضا کرد، یکی از محورهای آن این بود که او به مجلس شورای ملی توهین کرد، لذا برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس یعنی توهین به ملت؛ تخریب مجلس هم به همین معناست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصورم آن است که باید بدانیم که حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی‌ها و اراده ملت است و گاهی می‌بینم که در فضای کشور با بی‌تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم.

وی گفت: برخی اوقات کسانی هتک مجلس می‌کنند و به دنبال تخریب آن هستند، اما باید بدانند که این اقدام مخالف مرام مجلس و حضرت امام خمینی(ره) است. 

لاریجانی ادامه داد: زمانی که نمایندگان دور اول مجلس خدمت بنیانگزار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) رسیده بودند ایشان فرمودند من خیلی از مجالس را یاد دارم؛ در برخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی رفتم، یک دانه از امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم، الا زمانی که مرحوم مدرس در آنجا بود. 

وی اظهار کرد: این بیان امام  خمینی(ره) دارای آینده نگری خاصی است و ممکن است اشکالات در آن وجود داشته باشد،‌اما نهاد مجلس یعنی نهادی که نمایندگی از کل ملت دارد. 

* تخریب کردن مجلس تخریب کلیت ملت است

وی تصریح کرد: تخریب کردن مجلس تخریب کلیت ملت است و ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اما اگر این هیجانات براساس صدق و مروت باشد خوب است ولی اگر بر این اساس نباشد دیوار کجی است که می‌تواند بر سر مردم فرود آید.

لاریجانی گفت: کسانی که دروغ، افترا و تحقیر خدمات نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند و وقتی ما با دشمن بدسگالی که دنبال تخریب و مسئله‌سازی در کشور هستند، خیلی باید به جایگاه مجلس توجه کنیم. 

وی تصریح کرد: من گزارشی اجمالی درباره اقدامات صورت گرفته و تصویب برخی قوانین در مجلس ارائه می‌کنم. 

وی گفت: در مجلس دهم کارهای مهمی صورت گرفته است که من برخی عناوین آن را بیان می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس دهم هر ساله قانون بودجه تصویب شده است که با دقت فراوان سعی شده است که بسیاری از مشکلاتی که دولت حتی در لایحه ندیده است را لحاظ کنند و مسائلی که مربوط به کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان بنیه دفاعی است را درنظر بگیرند. 

*لایحه برنامه ششم ناقص بود و از نو تدوینش کردیم

وی تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه در مجلس دهم تدوین شد و آن زمان دولت لایحه ناقصی را داد و مجلس دهم از نو آن را تدوین کرد. 

وی ادامه داد: تعداد قوانین ابلاغی مجلس که بخشی از آنها تا پایان مجلس در مسیر ابلاغ است ۱۶۲ قانون است که ۶۳ قانون، طرح بوده و ۹۹ قانون آن لایحه است.

لاریجانی گفت: وقتی اعلام می‌کنند لوایح در مجلس دهم کم بوده است، اگر نگاهی به آمار داشته باشند، مشخص است که نسبت به  طرح‌ها، لوایح دولت بسیار بیشتر است. 

وی گفت: قانون توسعه و اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهمی بود که برای آنکه بتوانیم روستائیان و جوانان را در آنجا نگه داریم و زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند و با اعتبارات صندوق توسعه و کمک به آنها، امکاناتی را فراهم کردیم که در کنار روستاها سرمایه گذاری لازم صورت گیرد. 

* قانون رفع موانع تولید قانون خوبی بود که خوب اجرا نشد

وی خاطرنشان کرد: قوانین رفع موانع تولید که بسیار قانون مترقی و مهمی است، هر چند که خوب اجرا نشده است ولی نفس قانون دقیق دیده شده است، ضمن اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده توانست مقداری از درآمدها را به شهرداری‌ها و آبادانی آنجا بدهیم، چرا که وضعی که در روستاها و شهرها می‌بینید به دلیل قانونی است که مجلس دهم تصویب کرده است. 

وی گفت:برای گازرسانی و آسفالت روستاها در مجلس دهم قانون وضع شده و بودجه و اعتبار درنظر گرفته شده است، همچنین قانون حفاظت از خاک که بسیار مهم است توانست در کنار قانون هوای پاک اگر به خوبی اجرا می‌شد و دچار تنگنا نمی‌شد، می‌توانست ثمربخش باشد. 

لاریجانی ادامه داد: قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیک که بسیار پراهمیت است از دیگر قوانین مصوب مجلس است. همچنین قانون جامع حدنگار، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی و قانون حمایت از حقوق معلولان از دیگر قوانینی است که در این مجلس به تصویب رسیده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای مهارتی، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی، قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت و به کارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از این امر، قانون کاهش مجازات اعدام و قانون منابع مالی تروریست از دیگر قوانین مصوب مجلس دهم است. 

وی گفت: قانون تجارت، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین بانکداری و بانک مرکزی که هم‌اکنون در دستورکار کمیسیون است، بخش دیگری از قوانین مصوب مجلس است. 

*عملکرد نظارتی مجلس دهم 

وی درباره عملکرد مجلس در بُعد نظارتی گفت: ۱۶۵ سوال از وزرا در موضوعات مختلف در صحن مجلس قرائت شده است. همچنین یک بار سوال از رئیس‌جمهور طرح شده است.

لاریجانی به قرائت ۶ مورد تحقیق و تفحص در مجلس دهم اشاره کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان،‌ سازمان تأمین اجتماعی، قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله این موارد است.

رئیس‌ مجلس با بیان اینکه ۶ مورد استیضاح در مجلس دهم مطرح شد، خاطرنشان کرد: دو مورد از این استیضاح‌ها منجر به عدم رأی اعتماد شد.

لاریجانی ادامه داد: از ماده ۲۳۴، سیزده مورد تخلفات دستگاه‌ها احصا شد که ۱۲ مورد آن به قوه قضائیه داده شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس داده‌اند که موضوعات بسیار مهمی را هم شامل می‌شد، اظهار داشت: وقوع سیل،‌ حادثه پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه،‌ حوادث تروریستی اهواز، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، مسئله موسسات اعتباری، از جمله این گزارش‌ها است. این جدا از گزارشات دیوان محاسبات است که هر سال انجام می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: علاوه بر این، ما حدود ۶۴ جلسه غیرعلنی داشته‌ایم که بررسی آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه،‌ حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام با حضور مسئولین، ناآرامی‌ها در کشور با حضور دبیر شورای‌عالی امنیت، ناترازی بانک‌ها، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درمانی، وضع کشاورزی و مواد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها،‌ وضعیت مؤسسات اعتباری، از جمله موضوعاتی است که درباره آن‌ها جلسه غیرعلنی برگزار شده است.

* ارز ۴۵۲۰۰ تومانی مبنای علمی نداشت

لاریجانی با یادآوری اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت گفت: در جلسه غیرعلنی مجلس بحث شد و معلوم شد که این تصمیم، مبنای علمی ندارد و باعث شد که طرح نیمایی در دستور کار قرار گیرد. همچنین راجع به موسسات اعتباری سازوکاری با کمک رهبری در پیش گرفته شد که مشکل میلیون‌ها نفر حل شد.

وی ادامه داد: چالش‌های فضای مجازی، صنعت کشور، گزارش وزارت خارجه درباره FATF، وضعیت یارانه‌ها در کشور نیز از گزارش‌هایی هستند که در مجلس دهم مطرح شد. علاوه بر این‌ها گزارش کمیسون اصل نود به‌طور مستمر در مجلس مطرح می‌شود که  برخی نارسایی‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی در آن مطرح می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت اقتصادی سال۹۷ گزارش بسیار مهمی را ارائه کرد و برای وضعیت اقتصادی سال ۹۸ نیز پیشنهادهایی داده است که بسیار مهم است، افزود: اقداماتی هم برای تنقیح قوانین در معاونت تقنین انجام شده که اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لاریجانی افزود: مجلس دهم هم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده، امّا گاهی در فضای هیجانات برخی امور دیده نمی‌شود و من خواستم گوشه‌ای از آن را تشریح کنم.

* اینکه مجلس در راس امور است به معنای دخالت در همه امور نیست

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از جایگاه مجلس چیست و آیا مجلس در راس امور است یا نه؟گفت: اینکه امام(ره) فرمودند مجلس در راس امور است به معنای این نیست که در همه امور دخالت کند، بالاترین مقام، رهبری هستند ولی آیا در همه امور دخالت می کنند؟ نه، جهت‌ها را مشخص می‌کنند. مجلس هم ریل گذاری می کند؟ در راس امور بودن این نیست که ما کار قوه قضاییه و مجریه را انجام دهیم.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس دهم ظرفیت خوبی دارد، تنوع افکار در این مجلس بیشتر از مجالس قبلی است که این کمک می کند نظرات مردم گفته شود. این که نهادهای دیگری هستند برخی نهادها زمان امام نیز بودند و این چیز جدیدی نیست و برخی هم بعدا اضافه شدند.

وی ادامه داد: از وقتی آقای روحانی رئیس جمهور شد خیلی دقت کرده که این نهادها قانونگذاری نکنند البته ما هم دقت می‌کنیم اینگونه نشود، البته گاهی این گونه می‌شد و این نهادها قانونگذاری می کردند که جلوی آنها گرفته شد.

رئیس مجلس اظهار داشت: مشکلی درباره مجمع و هیئت نظارت وجود دارد؛ زمان مرحوم هاشمی بود یک هیئت نظارت تشکیل شد که بیشتر نظر مشورتی می‌داد در یک سال اخیر این ساز و کار تغییر کرد.

*شورای سران قوا به طور موقت برای شرایط خاص فعلی تشکیل شده است

وی درباره تشکیل شورای سران قوا اضافه کرد: یک موضوع موقتی است که بنابر شرایط خاص انجام شد. این شورا موقت است که برای بحران فعلی تشکیل شده است.

لاریجانی در رابطه با سوال دیگری خاطرنشان کرد: یک بخشی از سیاست های کلی که رهبری فرمودند قبلاً در ملاقات‌هایی که با نمایندگان داشتند فرموده بودند و در حال انجام است. ما بعد از ابلاغ سیاست های کلی، جلسه گذاشتیم و الان منتظریم نتیجه کمیته کارشناسی مشخص شود.

* برای اصلاح بودجه اگر سازمان برنامه پیشنهاد معقول داشته بلاشد می‌پذیریم

لاریجانی با اشاره به اصلاح  ساختار بودجه اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط می‌شود و سال گذشته مقام معظم رهبری همین موقع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوه قرار دادند. 

وی ادامه داد: تقریبا در این سه دوره‌ای که حضور داشتم تغییرات لایحه بودجه ۵ درصد بوده و در برخی موارد کیفی است برای مثال در بخش کشاورزی در مورد آبیاری تحت فشار بودیم تا موارد لازم بر آن انجام شود اما این موضوع مبنی بر اینکه در کلان کل لایحه را تغییر عمده دهیم این امکان‌پذیر نبود. 

رئیس مجلس تصریح کرد: اصلاح ساختار لازم نیست و این امر باید در دولت باشد تا لایحه‌ای ارائه کند که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داده شود. 

وی بیان کرد: سازمان برنامه، برنامه‌ مدونی برای این اصلاح ساختار داشته باشد و اگر حرف معقول و سنجیده‌ای را از  او شاهد باشیم مجلس هم حمایت می‌کند. 

لاریجانی تصریح کرد: بخش‌هایی را قانون اساسی مشخص کرده است برای مثال پیشنهادی که بودجه دو ساله ندهیم با نص قانون اساسی سازگار نیست یا بعضی از دستگاه‌ها که چون در قانون اساسی آمده باید ردیف‌ها مشخص شود به همین دلیل ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها داریم.

* “لابی” دستگاه‌های اجرایی با مجلس کلمه خوبی برای تعاملات نیست

وی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاه‌ها با مجلس گفت: عنوان می‌شود که برخی از دستگاه‌ها با مجلس و کمیسیون‌هایش لابی می‌کنند این کلمه  اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمی‌شود و برای حل آن به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مراجعه می‌کنند. بهتر است که از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشت‌های دیگری از آن می‌شود  البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی می‌آورند. 

لاریجانی خاطرنشان کرد:در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره به ثمر رسیدن تحقیق و تفحص‌های مجلس، گفت: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان شروعش با مجلس بود و بعد در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گرفت و رسیدگی که در قوه قضائیه روی این پرونده در حال بررسی  بر اساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس است. یا در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی بعضی از مشکلاتی که در این سازمان قرار داشت در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گرفت.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ مسائل در تحقیق و تفحص‌ها دو بخش است برخی تخلف است و برخی جرم، مواردی که جرم است در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مواردی که تخلف است، در کمیسیون‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد و اگر تخلف مالی باشد دیوان محاسبات آن را پیگیری می‌کند.

*پرونده‌های تخلفات مسئولان اجرایی قبل و حال در دیوان محاسبات باز است

وی افزود:‌الان پرونده‌های زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسؤولین اجرایی قبل و حال وجود دارد و بعضی از این موارد نیز بر اساس تحقیق و تفحص‌هایی است که مجلس انجام داده و یا دیوان محاسبات کمک کرده و با هم انجام داده‌ایم و این طور نیست که این تحقیق و تفحص‌ها هدر رود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس دهم درباره تحقق شعار سال گفت: از مسائلی که مجلس به طور فوری روی آن کار کرد این بود که کمیسیونی را برای این کار مشخص کرد که آقای فولادگر مسئول آن است و قانون رفع موانع تولید توسط این کمیسیون ارائه شد و در مجلس مورد تصویب قرار گرفت که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته همه زوایای آن اجرا نشده و من این را قبول دارم اما کار مجلس قانون‌گذاری است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این همین کمیسیون چندین گزارش به مجلس در مورد نواقص در اجرای حمایت از قانون حمایت از تولید ملی به مجلس  ارائه داد و هم در نظارت برای تحقق شعار سال کار شده و ما پیگیر این موضوع هستیم.