در حالی که «بیژن زنگنه» وزیر نفت به مخالفت با پالایشگاه سازی در کشور متهم میشود که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، تعیین تکلیف پالایشگاههای سیراف با استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی در مراحل نهایی قرار دارد.
مخالفان و منتقدان زنگنه از وی به عنوان دشمن پالایشگاهسازی در کشور یاد کرده و از همین رو زنگنه را به خامفروشی متهم میکنند اما نگاهی به عملکرد گذشته و حال حاضر زنگنه، بیانگر واقعیت دیگری است. در واقع زنگنه نه تنها مخالفتی با افزایش ظرفیت پالایشی کشور ندارد بلکه در مسیر افزایش این ظرفیت نیز گامهای اساسی برداشته است.
تا آنجا که پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ایران را از واردات بنزین بینیاز کرد، در دوره وزارت زنگنه در دولت هفتم و هشتم کلید خورد، اگرچه که کار ساخت آن در دولت نهم آغاز شد اما به دلیل کندی در ساخت و پراکندگی در تخصیص منابع، تکمیل بخش مهمی از آن نیز دوباره با همت زنگنه به پایان رسید.
با این حال همچنان زنگنه متهم به خام فروشی است و این در حالی است که در دولت حسن روحانی که دوباره شیخالوزرا به خیابان طالقانی بازگشت، نه تنها طرحهای پالایشی معطل مانده از قبل را تکمیل بلکه ظرفیت پالایشی جدید ۴۸۰ هزار بشکهای میعانات گازی را در قالب پالایشگاههای سیراف تعریف کرد. پالایشگاههایی که میتواند به عنوان ستاره دوم صنعت پالایش در کارنامه بیژن زنگنه ثبت شود.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، روند ساخت این پالایشگاهها ادامه دارد و تکلیف تعدادی از آنها نیز مشخص شده است.
«علیرضا صادق آبادی» در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران ساخت دو پالایشگاه از پالایشگاههای سیراف را بر عهده گرفته، گفت: این دو پالایشگاه هر کدام با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز ساخته میشود و تامین مالی آن توسط بانک ملت انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: گروه نفت و گاز پارسیان نیز ساخت دو پالایشگاه دیگر را برعهده گرفته و تامین مالی این دو پالایشگاه نیز توسط بانک تجارت انجام میشود.
به گفته صادق آبادی ۱۲۰ هزار بشکه از میعانات نیز به پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزوده شده و اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش تولید داشته و ۴۵۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی دریافت کرده و حدود ۴۵ میلیون لیتر تولید بنزین با کیفیت تولید میکند که از لحاظ همه مشخصات زیست محیطی مانند کاهش بنزن ،الفین و ترکیبات آروماتیک از بنزین یورو ۵ هم بالاتر است.
وی تاکید کرده که یکی از پالایشگاهها نیز برای ساخت از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده و سفارش خرید برای تمام تجهیزات زمان بر گذاشته شده است و دو تا پالایشگاه دیگر نیز در حال نهاییسازی است.
صادق آبادی همچنین گفته که علاوه بر ۴۵ میلیون لیتر بنزین تولیدی با استاندارد یورو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت در پالایشگاه شازند، ۱۲ میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۱۲ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس تولید می شود.
وی البته به افزایش کیفیت بنزین علاوه بر رشد کمی تولید نیز اشاره کرده و گفته که گوگرد در بنزین تهران ۲۹ پی پی ام است و در تمام روزهای که آلودگی وجود دارد، شاخص آلودگی ساکس (اکسیدهای گوگرد) بسیار پایین است و شاخص آلودگی ساکس به حد نهایی نیز نرسیده و بیشتر آلودگی مربوط به ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون و بعد از آن شاخص ناکس (اکسیدهای ازت) است.
بنابراین به نظر میرسد مخالفان زنگنه، انتقاد از عدم پالایشگاهسازی در دوران زنگنه را تنها دستاویزی برای حمله به وی میدانند زیرا عملکرد وی در قامت وزیر نفت نشان میدهد که نه تنها ایران جشن خودکفایی بنزین را گرفته و به صادرکننده آن تبدیل شده، از سوی دیگر کیفیت فرآوردههای نفتی نیز در این دوران افزایش داشته است.