محمدرضا منصوری، عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: تقاضای مردم برای خرید خودرو هنوز وجود دارد اما دیگر قدرت خرید کافی نیست. خودروهای افرادی که به سمت دلالی رفته بودند روی دستشان مانده و نمیتوانند بفروشند؛ به همین دلیل میل زیادی برای خرید خودرو در بازار مشاهده نمیشود. این نکته را باید گفت که قیمت خودروها با توجه به معیشت و درآمد مردم بسیار غیر واقعی و بالا است. اگر بخواهیم این مسائل را به صورت ریشهای حل کنیم باید میان خودروسازان رقابت ایجاد شود همچنین واگذاری به بخش خصوصی صورت پذیرد. در صورت واگذاری نیز خودروسازان باید توان رقابت با سازندگان خارجی را داشته باشند.
رقابت بین خودروسازان وجود نداشته است
وی ادامه داد: قیمت تمامشده خودروهای ساخته شده بسیار بالا است و بدهیهای بانکی نیز بیداد میکند در نتیجه نمیتوان انتظار داشت که در زمینه خودرو چشمانداز خوبی داشته باشیم. باید جلوی این راه اشتباه که در زمینه خودرو رفتیم را از یک مرحلهای بگیریم. خودروسازان ما با این نحوه مدیریت و ساختار توان رقابت با خارجیها را نخواهند داشت چرا که رقابت بین آنها وجود نداشته است. به عنوان مثال اگر برای دانشآموزان هیچگونه امتحانی از آنها گرفته نشود در زمان کنکور دچار مشکل خواهند شد. خودروسازان لوس و تبل بار آمدهاند و نیاز به یک تغییر ساختاری اساسی وجود دارد.
اثرات تحریمها بر صنعت خوردو
وی درباره تحریمها و اثرات آن بر صنعت خودرو اظهار کرد: این نکته را باید گفت که تحریمها نیز تاثیر داشته و برخی از اقلام و قطعات وارداتی بوده است. در سالهایی که میتوانستیم وابستگی به خارجیها را کاهش دهیم این کار را انجام ندادیم و در حال حاضر نیز انجام آن کمی سخت است. در هر صورت با وجود تحریمها خودروسازی ما قویتر خواهد شد. اما با وجود قیمتهای حال حاضر مردم حتی ۲۰ الی ۳۰ سال نیز کار کنند توانایی خرید خودرو نخواهند داشت. این نشان میدهد که ساختار کشور ما با تمام دنیا تفاوت دارد و در سایر کشورها با ۴ ماه کار کردن میتوان صاحب خودرو شد. در کشور ما خرید خودرو به یک رویا تبدیل شده است. البته در مورد قیمتها باید گفت که کاهش نرخ دلار بر خودروهای خارجی تاثیر میگذارد و بر خودروهای داخلی تاثیری نخواهد گذاشت.