سیاسی

اختلاف آنکارا و قاهره بالا گرفت

سامح شکری وزیر خارجه مصر به حمله ترکها به مصر و رئیس جمهوری آن واکنش نشان داد.

وی افزود: حمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در این مقطع عمدی است.

شکری بیان کرد: ما از این شیوه ها دوری می کنیم و در این راستا حرکت نخواهیم کرد. هدف تلاشهای ترکیه منحرف کردن نگاهها از میزبانی مصر از نشست سران عربی-اروپایی است و این میزبانی نقش محوری مصر را نشان می دهد.

وزیر خارجه مصر گفت: ما به ترکها و مواضع آنها واکنشی نشان نمی دهیم زیرا ما امور مهمتری داریم که از هر کینه توزی مهمتر است.

شایان ذکر است که علاوه بر حمله رجب طیب اردوغان به عبدالفتاح السیسی که گفته بود: غرب به جای اینکه با کودتا در مصر برخورد کند برای رئیس جمهور مصر فرش قرمز پهن می کند.

همچنین «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه برگزاری نشست شرم الشیخ در مصر با حضور سران برخی کشورهای عربی و اروپایی را شرم آور توصیف کرد.

وی هم چنین عکسی از ۹ محکومی که ماه جاری میلادی در ارتباط با ترور «هشام برکات» دادستان سابق مصر اعدام شدند، در حساب شخصی خود منتشر کرد و زیر آن نوشت: این ۹ جوان از سوی نظام عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که مورد حمایت برخی کشورهای غربی و شماری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است، اعدام شدند، ننگ بر تمامی آنها که در این جنایت دست دارند.

کالین در توئیت دیگری خطاب به «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: السیسی ۹ جوان و افراد دیگری را که شمار آنها به ۴۶ تن می رسد، اعدام کرده و با این حال شما همچنان در نشست اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در مصر حاضر می شوید؟ ارزش ها و اصولتان کجا است؟ ننگ بر همه شما باد.