بین الملل

هشدار بی‌سابقه نماینده پارلمان انگلیس به ملکه

در پی موافقت ملکه انگلیس با تعطیلی پارلمان این کشور در آستانه ضرب‌الاجل خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، یک نماینده پارلمان به او هشدار داد که این اقدام می‌تواند به پایان نظام سلطنتی منتهی شود.

روز گذشته «الیزابت دوم» ملکه انگلیس با درخواست «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور برای تعطیلی یک ماهه پارلمان موافقت کرد.

این اقدام به عنوان یک «کودتا» و تلاشی برای ممانعت از اثرگذاری پارلمان بر روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توصیف شده است. با این وجود، اغلب رسانه‌ها و سیاستمداران انگلیسی از موضع‌گیری مستقیم علیه شخص الیزابت خودداری کرده‌اند.

در این میان، «کیت اوسامور» نماینده منطقه «ادمونتون» در پارلمان انگلیس یک استثنا به شمار می‌آید. او با انتشار توییتی، به ملکه هشدار داد که همراهی با این «کودتا» ممکن است به برچیده شدن نظام سلطنتی منجر شود.

وی پس از اعلام تصمیم دربار سلطنتی برای تعلیق فعالیت پارلمان، با کنایه به شعار معروف «خداوند ملکه را حفظ کند»، نوشت: «ملکه ما را حفظ نکرد.»

اوسامور در توییت دیگری نوشته است: «ملکه باید آنچه بر سر عموزاده‌اش، تینو پادشاه سابق یونان آمد را به یادآورد. زمانی که زمینه کودتای راستگرایان را فراهم کرد، پادشاهی برچیده شود.»

اشاره این نماینده پارلمان انگلیس به «کنستانتین دوم» آخرین پادشاه یونان است. وی بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ پادشاه یونان بود و نهایتا به دست دولتی از سلطنت خلع شد که برآمده از کودتای مورد تأیید شاه بود.

جانسون که در تلاش است تا به هر نحو ممکن انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند، دیروز در از ملکه این کشور خواست تعطیلات تابستانی پارلمان را به مدت یک ماه تمدید کند. با موافقت ملکه، قرار است پارلمان از هفته آینده تا نیمه ماه اکتبر، یعنی تنها دو هفته پیش از ضرب‌الأجل لندن برای خروج از اتحادیه اروپا، تعطیل شود.

نماینده احزاب معارض می‌گویند جانسون با این اقدام، عملا پارلمان را از فرآیند تصمیم‌گیری در مورد برگزیت کنار گذاشته است. گفته می‌شود که جانسون نگران است در صورت فعالیت پارلمان، نمایندگان با تصویب طرحی، ضرب‌الأجل خروج از اتحادیه را به تعویق انداخته و یا وی را به انعقاد یک توافق با اتحادیه اروپا برای تعیین وضعیت روابط لندن و بروکسل پس از برگزیت ملزم کنند.