اقتصادی

عملکرد مثبت مالی بانک صادرات ایران و باقی ماندن در بین ۵۰ شرکت برتر بورسی

بررسی سهام بانک صادرات ایران طی هفته‌های اخیر نشان از روند رو به رشد سهم «وبصادر» دارد. عوامل بسیاری در رشد این سهم دخیل هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در صورت رفع تحریم‌ها بانک صادرات ایران، یکی از بانک‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران بورسی باشد. روندی که باعث شده این بانک همچنان در بین ۵۰ شرکت برتر بورسی قرار بگیرد.
به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران و به نقل از پایگاه خبری «بورس امروز»، طی دو هفته گذشته نماد بانک صادرات ایران، عمدتا رنگ سبز به خود دیده و بررسی‌ها نشان از افزایش تدریجی قیمت سهم در هفته‌های اخیر داشته است.
حضور در بین ۵۰ شرکت برتر بورسیبررسی و رتبه‌بندی فصلی بورس اوراق بهادار در حالی منتشر شده که بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های حاضر در بازار سرمایه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.در جدیدترین رتبه‌بندی که سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماهه دوم سال جاری منتشر کرده بانک صادرات ایران همچنان جزو ۵۰ شرکت برتر بورسی است و توانسته به لحاظ مالی خود را در شرایط خوبی نگه دارد.آن طور که برخی کارشناسان معتقد هستند سهم «وبصادر» در نیمه دوم سال با استقبال بسیاری از سوی سهام‌داران مواجه خواهد شد. گفته می‌شود در بین بانک‌های بورسی بانک صادرات ایران، جزو بانک‌هایی است که در نیمه دوم سال رشد قابل توجهی خواهد داشت.
روند مثبت صورت‌های مالی بانک صادرات ایرانبررسی صورت های مالی بانک صادرات ایران در نیمه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد که این بانک به سرعت در حال افزایش درآمدهای عملیاتی است. پیش بینی می‌شود این بانک در پایان سال مالی منتهی به اسفند ۹۸ با خروج از زیاندهی چند سال اخیر خود به سوددهی دست پیدا کند.روندی که خرید سهم «وبصادر» را برای فعالان بازار سرمایه جذاب خواهد کرد. پیش‌بینی تحلیلگران بازار سرمایه، رشد چشمگیر سهم بانک صادرات ایران به دلیل خروج از زیاندهی و عملکرد مناسب در سال جاری است. از این روی بسیاری از تحلیلگران به فعالان بازار سرمایه و البته افرادی که برای نخستین بار می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند و خواهان خرید سهام از گروه بانکی هستند این است که  خرید سهم بانک صادرات ایران در سال جاری را در اولویت قرار دهند.
سنگینی کفه ترازو به سمت راست ترازنامه بانک صادرات ایرانیکی دیگر از عواملی که باعث شده تا سهم بانک صادرات ایران مورد توجه سهام‌داران باشد افزایش سنگینی کفته ترازو در ترازنامه مالی این بانک به سمت دارایی‌های این شرکت باشد. شاید طی سال‌های گذشته این روند معکوس بود اما طی یکی دو سال اخیر و با اقداماتی که انجام شده بانک صادرات ایران به سمت سوددهی و افزایش میزان دارایی‌ها و کاهش بدهی حرکت کرده است.طی دوره مالی منتهی به خرداد ۹۸ میزان دارایی‌های بانک صادرت ایران، دو هزار و ٦١٠ هزار و ٩٤٣ میلیارد ریال بوده است. در حالی که مجموع بدهی‌های این شرکت دو هزار و ٤٤٥ هزار و ٢٧٨ میلیارد ریال بوده است. پیش‌بینی می‌شود در گزارش ۶ ماهه و دوره مالی ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ میزان دارایی‌های بانک صادرات ایران فاصله بیشتری از بدهی‌های این بانک بگیرد و بانک سال مالی ۹۸ را با افزایش دارایی‌ها به پایان برساند.
اتفاقاتی که سهام وبصادر را جذاب‌تر می‌کندبانک صادرات ایران جزو نخستین بانک‌هایی بود که از سوی غربی‌ها تحریم شده است. تاثیر این بانک بر نقل و انتقال مالی باعث شد تا جزو نخستین بانک‌هایی باشد که مورد تحریم واقع قرار گرفت.کارشناسان معتقدند که در صورت موفقیت آمیز بودن گفت‌وگوهای جاری بین ایران و قدرت‌های بین‌المللی در سازمان ملل و تاثیر بسزایی در رفع تحریم‌ها خواهد داشت. در صورت شروع به کاهش یا رفع تحریم‌ها، شبکه بانکی جزو نخستین مواردی است که به منظور اعتمادسازی رفع تحریم خواهد شد.از این رو گفته می‌شود که رفع تحریم بانک صادرات ایران در سال جاری، بی‌گمان باعث افزایش مبادلات ارزی از سوی این بانک خواهد شد. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که روند سودآوری بانک صادرات ایران در این زمینه‌ هم افزایش پیدا کند.
نقدشوندگی، اولویت اصلی «وبصادر»در همین زمینه بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات ایران اظهار می‌کند: چشم‌انداز بازار سرمایه بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. در همین راستا ما از سهام بانک صادرات ایران تا رسیدن به ارزش ذاتی و جایگاه واقعی آن حمایت می‌کنیم.وی درباره روند مثبت شاخص و همچنین دلایل عرضه و رشد ارزش سهام «وبصادر» در ماه‌های اخیر نیز می‌گوید: اولویت ما نقدشوندگی «وبصادر» است تا سهامداران نگران نقدشوندگی سهم نباشند.خدارحمی می‌افزاید: اقداماتی که در راستای نقدشوندگی سهم عملیاتی کردیم، منجر شد تا خیال سهامداران از نقدشوندگی تا حد زیادی راحت شود.
خیال راحت سهام‌داران از بابت عرضه سهام بانک صادرات ایرانخدارحمی همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در سهام بانک صادرات ایران اظهار می‌کند: با توجه به پتانسیل های موجود در سهام بانک صادرات ایران و اقدامات و رایزنی‌هایی که در دست اجرا داریم، سهامداران خیالشان از بابت عرضه‌ها راحت خواهد شد و سهم در مسیر حرکت درست خود قرار می‌گیرد.وی تاکید می‌کند: از سهام حمایت خواهیم کرد تا زمانی که قیمت سهم در مسیر درست خود قرار گیرد. در روزهای مثبت ورود نمی‌کنیم اما در روزهای منفی روند سهم را حمایت می‌کنیم چرا که روند افزایش قیمت سهام بانک صادرات ایران در مقاطعی متناسب با شاخص کل افزایش نیافته و باید به جایگاه واقعی‌اش برسد.
«وبصادر» جزو پربیننده‌ترین‌های بازار سرمایهبررسی سهام بانک صادرات ایران طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که «وبصادر» جزو پربیننده‌ترین نمادهای بازار سرمایه بوده است. ضمن اینکه این سهم در جمع پرمخاطب‌ترین و تاثیرگذارترین سهم‌های بازار قرار گرفته و موجب شده  تا صنعت بانکداری در این روزها در صدر صنایع برتر بازار سرمایه قرار گیرد.
اقبال سهام‌داران حقیقی و جذب نقدینگی بازار«وبصادر» طی روزهای اخیر عمدتا در بین سهامداران حقیقی معامله می‌شود که نشان از اقبال فعالان بازار سرمایه به بنیان‌های واقعی بانک صادرات ایران و روند بهبود صورت‌های مالی این بانک دارد.روند افزایش قیمت «وبصادر» با توجه به اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران و عوامل بنیادی سهم و همچنین کاهش تاًثیرپذیری از ریسک‌های غیرسیستماتیک رو به افزایش است و انتظار کارشناسان بازار سرمایه نیز برای تداوم این روند بر افزایش تقاضا برای «وبصادر» افزوده است.