اجتماعی

استاد دانشگاه از بی خیالی مردم در مورد کرونا شاکی شد

احمد غیاثوند با اشاره به انجام طرح پژوهشی «وضعیت رفتارهای پیشگیرانه مردم در سطح جامعه» و نتایج این طرح اظهارداشت: بر اساس این طرح، آغاز آموزش مهارت‌ها و توصیه‌های بهداشتی از طریق رسانه‌های جمعی از اوایل اسفند ماه، رفتارهای پیشگیرانه مردم جامعه را می‌توان در دو سطح در نظر گرفت: سطح نخست، رفتارهای پیشگیرانه فردی و سطح دوم، میزان رفتارهای پیشگیرانه جمعی هستند. 

وی ادامه داد: در رفتارهای پیشگیرانه فردی که یکی از آنها شستشوی مدام دست‌ها بود حدود ۹۵.۹ درصد مردم جامعه از ابتدای شیوع ویروس به این توصیه بهداشتی عمل کرده‌اند و کمتر از یک درصد در ایام عید و نیز کمتر از یک درصد اصلا مقید به ان نبوده اند. 

غیاثوند تاکید کرد: یکی دیگر از رفتارهای پیشگیرانه از ابتلاء به کرونا استفاده از دستکش بود که ۸۰ درصد مردم از ابتدای گسترش ویروس کرونا، شروع به پوشیدن دستکش کرده اند و ۸ درصد در اواخر اسفند و نیز ۲ درصد از ایام عید به بعد از دستکش استفاده کرده‌اند و همچنین ۹۸ درصد هیچ وقت از دستکش استفاده نکرده‌اند. 

مدیر گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: استفاده از ماسک در بیرون از منزل هم که به عنوان سومین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا بود  ۷۹ درصد از پاسخگویان از ابتدای  شیوع ویروس کرونا از ماسک استفاده کردند و ۷ درصد در اواخر اسفند و نیز ۲ درصد بعد از عید از ماسک استفاده کردند  و ۱۲ درصد هیچ وقت در بیرون از منزل ماسک استفاده نکرده‌اند. 

وی با اشاره به روش استفاده از ژل ضد عفونی کننده یا الکل برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا نیز بیان داشت: ۸۶ درصد مردم از ژل ضد عفونی کننده یا الکل استفاده نکرده‌اند، شش درصد هیچ وقت به چنین توصیه بهداشتی عمل نکرده اند. 

غیاثوند با اشاره به روند شستشوی وسایل خریداری شده برای منزل از زمان بروز شیوع کرونا نیز گفت: ۹۲ درصد از پاسخگویان با شروع ویروس کرونا اقدام به شستشوی وسایل خریداری شده برای منزل می‌کردند و ۱.۲ درصد هیچ وقت چنین کاری را نکرده‌اند. 

مدیر گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی نصریح کرد: براساس این طرح پژوهشی درباره رفتارهای پیشگیرانه فردی می‌توان نتیجه گرفت حدود ۷۴ درصد مردم در حد زیاد، ۱۶ درصد در حد متوسط به انجام رفتارهای پیشگیرانه فردی پرداخته‌اند و ۱۰ درصد مردم جامعه اصلا به رعایت رفتارهای بهداشتی فردی مقید نیستند. 

وی درباره رفتارهای پیشگیرانه جمعی که در این طرح پژوهشی بررسی شده است نیز گفت: رعایت فاصله اجتماعی در روابط با دیگران  ۸۳.۵ درصد نمونه از ابتدای شیوع ویروس به چنین توصیه‌ای عمل می کردند و ۱۰ درصد در اواخر اسفند به این توصیه عمل کردند و ۵ درصد بعد از عید به این توصیه عمل کردند و ۱.۵ درصد نیز اصلا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. 

وی درباره سطح ارتباطات خانوادگی بعد از شیوع ویروس کرونا نیز گفت: حدود ۱۷ درصد مردم در قرنطینه خانگی کامل بوده‌اند و ۷۷ درصد مردم با برخی از اعضای خانواده یعنی پدر و مادر یا فرزندان رفت و آمد کرده اند و ۲.۵ درصد با خواهر و برادرشان و نیز ۱.۸ درصد با اقوام و آشنایان رفت و آمد کرده اند.  
غیاثوند گفت: ۸۱ درصد مردم توصیه‌های بهداشتی جمعی را کاملا رعایت کرده و در مقابل ۹ درصد اصلا اهمیتی نمی دهند و ۱۷ درصد مردم در قرنطینه خانگی کامل بوده اند و ۷۷ درصد اذعان داشتند که با اعضای خانواده یعنی پدر و مادر با فرزندان رفت و آمد کرده اند.  

وی در پایان گفت:  حجم نمونه این پژوهش یک هزار و ٦٠٠ نفر بوده است و ۶۴ درصد نمونه پژوهش را زنان و ۳۶ درصد را مردان به خود اختصاص داده اند.این پژوهش در اسفند ٩٨و فروردین ٩٩ صورت گرفته است.