فرهنگی

گزارش ساواک از جلسه ای که مصطفی خجسته در حضور آیت اله محلاتی از وعاظ گلایه می کند

مرحوم مصطفی خجسته مدیر مسئول روزنامه پیک خجسته از ارتباطات قوی با گروههای مختلف اجتماعی برخوردار بود. تولیت آستان احمدی در جوار بارگاه احمدبن موسی شاهچراغ سبب شده بود که وی با علما مراوداتی داشته باشد. گزارش زیر از سوی ساواک در باره نشستی است که خجسته در بوشهر و در محضر آیت اله محلاتی از آنچه بی توجهی وعاظ به نمادهای ملی و ایرانی می خواند، گلایه و انتقاد می کند.

تاریخ سند: ۷ بهمن ۱۳۵۳


موضوع : شیخ بهاءالدین محلاتی


متن سند:

به : ۳۱۲ از : ۱۶/ ه شماره : ۱۱۷۱۴/ ه ۱ در منزل مسکونی موقتی شیخ بهاءالدین محلاتی در بوشهر از ساعت ۹ صبح روز ۲۷ /۱۰ /۵۳ مجلس سوگواری برگزار گردید.
در این جلسه علاوه بر نامبرده بالا سیدمصطفی حسینی چند نفر از طلاب مدرسه حسینی بوشهر و چند نفر از سرشناسان محلی شرکت داشتند ضمنا شیخ ذاکری و سید سجادی هم که اخیرا به بوشهر آمده اند در جلسه بودند.
همچنین آقای عزالدین محلاتی هم بنا به تقاضای قبلی آیت الله محلاتی کتاب تاریخ مشروطیت و کتاب شرح حال حضرت ابوالفضل (ع) را برای ایشان آورده بود.
ضمنا آقای مصطفی خجسته مدیر روزنامه پیک خجسته هم به جلسه آمد که وسیله آیت الله حسینی به مشارالیه معرفی گردید.
در آخر جلسه آقای خجسته پیرامون رشادت و شجاعت حضرت امام حسین (ع) و ایرانیان آن زمان صحبت و اظهار داشت من از این آقایان وعاظ و علما گله دارم.
هر چه یادم می آید اینها از عرب ها بیشتر تعریف کرده و اسمی از ایرانیها نمی آورند که در مسئله کربلا ایرانیهای بزرگوار و رشید بودند که مردانه جنگیدند آقای خجسته با این حرف با آقایان درگیر شد که آیت الله محلاتی حد وسط را گرفت و گفت درست است در چند سال اخیر کتابی در این باره نوشته نشده و سندیت هم دارد ولی آقای خجسته می گفت اصولاً آقایان وعاظ و علما حضرت امام حسین (ع) را با این بیانات کوچک می کنند.
نامبرده اضافه کرد از شجاعت و بزرگی حسین ابن علی بگویید.
آقای محلاتی اظهار نمود در قدیم روزهای عاشورا مردم خیلی شیون و زاری می کردند و حالا نسبتا کم شده و عده ای هم از روی تعصب قمه می زدند و بی هوش می شدند.
نظریه یکشنبه : اظهارات شنبه تأیید می گردد.
آقای مصطفی خجسته مدیر روزنامه پیک خجسته می باشد که در شیراز انتشار می یابد.
دریایی نظریه جمعه : نظریه یکشنبه مورد تأیید است.
سپاه نظریه ۱۶ ه: تأیید می شود.
بایگانی شود.
۵۸۴۷۲ ۱۶ /۱۱ /۵۳ دایره بررسی ـ آقای وثوقی ۱۲ /۱۱


توضیحات سند:

* تاریخ : ۲۷ /۱۱ /۵۳ شماره: ۱۱۸۸۱/ ه ۱ شیخ مجدالدین محلاتی روزجاری برای دیدن پدرش بهاءالدین محلاتی که چندی قبل برای استراحت به بوشهر آمده از شیراز به بوشهر وارد.
ملاحظات : به منظور مراقبت از اعمال و رفتار وی ضمن توجیه منابع و همکاران مراتب به شهربانی بوشهر نیز اعلام گردید.
سلیمی اصل در ۱۶۱۱۳۴ است در پرونده ۵۸۴۷۲ بایگانی شود.
۱۴ /۱۲ /۵۳


منبع:

کتاب آیت‌الله شیخ بهاء الدین محلاتی به روایت اسناد ساواک – جلد دوم صفحه ۲۳۱