فرهنگی

کرونا، مراسم سنتی و آیینی گره گشو را به محاق برد

کرونا و تبعات منفی آن از جمله بیم خانواده ها از سرایت بیشتر این ویروس و همچنین حزن و ماتمی که به دلیل جان باختن دهها همشهری در قلب اهالی بندر دیلم و دیگر نقاط استان بوشهر رخنه کرده مانع از آن شد که آیین سنتی کره گشو در شب بدر به محاق برود.

آئین «گره گشو» از آئین‌های سنتی مذهبی در بین مردم استان بوشهر بخصوص اهالی شهرستان دیلم است که در گذشته رواج بیشتری بین مردمان این دیار کهن داشته است.

آئین «گلی گشو»، «گره گشو» یا «گره گشا» به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی کریم اهل بیت (ع) برگزار می‌شود و در برخی مناطق نیز به نام گرگعیان، گرگیعان، گرنگعوه یا قرقیعان، مشهور است و هر سال با شور و نشاط خاصی در مناطق مختلف استان بوشهر از جمله دیلم، گناوه، بوشهر، دیر، کنگان و عسلویه برگزار می‌شود.

کلمه گره گشو تغییریافته از کلمه گره گشا است و مردم این دیار بر این باورند بخششی که در این شب صورت می‌گیرد باعث افزایش رزق و روزی آنان می‌شود.

در برگزاری این آئین، خانواده‌ها از چند شب قبل برای بچه‌ها کیسه‌هایی که بیشتر به صورت پارچه‌ای و رنگارنگ است، آماده می‌کنند و نخی به آن متصل و برگردن آنها انداخته و با نشاط و شادمانی پس از افطار، به صورت گروهی در کوچه‌ها حرکت می‌کنند.

بچه‌ها در دسته‌های چند نفره و گروهی به در خانه‌ها می‌زنند و با خواندن اشعاری ویژه مانند «گره گشو سرت بشور، با آرد شو» در خواست می‌کنند که یکی از اعضای خانواده با ظرفی محتوی نذورات آماده شده آجیل، شیرینی و دیگر تنقلات در کیسه آنها ریخته و بچه‌ها خوشحال و خندان به منازل دیگر مردم مراجعه می‌کنند.

در این ارتباط اگر خانواده‌ای نیز از آنان پذیرایی نکرد، ندا سر می‌دهند «خانه گدا خیرش را به ما نداد».

همچنین در برخی نقاط رسم بر این است که در این شب کودکان به در خانه‌هایی می‌روند که از نیمه ماه رمضان سال گذشته تا نیمه رمضان امسال صاحب فرزند شده‌اند و از آنها هدیه و تنقلات می‌گیرند.

علاوه بر این در برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله کویت و بحرین نیز این مراسم برگزار می شود.

وضعیت قرمز کرونایی برای دومین سال پیاپی مانع از برگزاری این آیین شده است.