اجتماعی

خلیج گرگان در مسیر احیا/ باز باران

بارش های رگباری چند روز گذشته و روان آبهای سیلابی جان دوباره به خلیج گرگان تنها خلیج ایرانی دریای خزر بخشید و تراز آبی آن را بهبود داد.
باران به خلیج گرگان جان داد
بر اساس مشاهدات روز یکشنبه خبرنگار ایرنا از رودخانه های منتهی به خلیج گرگان، پُرآبی و شدت جریان آب مهمترین خصیصه این زمان رودهای غرب استان گلستان است.
هر چند دبی آب این رودخانه ها هنوز از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام نشده است اما طبق مشاهدات میدانی رودخانه هایی همچون قره سو، جفا کنده و نوکنده در غرب استان کمکی برای احیای این خلیج تشنه سرازیر کرده و خوان نعمت الهی را به سوی آن گستراند.
برپایه داده های آماری هواشناسی استان های مازندران و گلستان میزان بارش چند روز اخیر در پهنه سرزمینی آبخیزهای سه گانه خلیج گرگان بالاتر از نُرم متوسط آن است براین اساس بارش متوسط در شرق خلیج گرگان تا سقف ۲۸ میلی متر اعلان شده که در شاخه های فرعی مانند رودهای گرمابدشت، زیارت، تول چشمه، انجیراب، شصت کلا، کفشگیری، میان دره و کردکوی به وضوح قابل مشاهده است.
در حوضه آبخیز مرکزی یا همان جنوبی خلیج گرگان نیز بارش تا سقف ۱۲۶ میلی متر بوده که روان آب ها و سیلاب حاصله از طریق رودخانه های سرکلاته، باغو، سرمحله، گز، جفا کنده، نوکنده، چشمه بلبل و گلوگاه در کمترین فاصله به خلیج گرگان همچنان سرازیر است.
همچنین در حوضه آبخیز شرقی که شامل رودهای برگرفته از سلسله جبال البرز در حوزه شهرستان های گلوگاه، نکا و بهشهر در استان مازندران بوده بارش تا سقف ۱۴۰ میلی متر وارد رودخانه های این منطقه شد.
از دیگر سو زباله ها و پسماندهای شناور در سطح آب از دیگر پیامدهای بارش ها بود، مشکلی که از سالها قبل مناطق پایین دستی رودخانه های گلستان را با چالش مواجه کرده است، این امر موجب گرفتگی دهنه پل های احداث شده بر روی برخی رودخانه ها در حوزه روستاها هنگام بارش های شدید شده و خساراتی وارد کرده و می کند.
به گزارش ایرنا خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر بوده و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است، خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند که در صورت ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
خلیج گرگان علاوه بر پتانسیل گردشگری، زیستگاه انواع آبزیان بومی و منحصر بفرد است که به دلیل ادامه ورود برخی پسماندها، فاضلاب خام، زه آب های کشاورزی و آلودگی حال و روز خوبی ندارد و هر از چند گاه ضرورت کمک به آن مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد.
علاوه بر پسروی شدید و کاهش عمق آب خلیج گرگان، رشد بیش از پیش و غیرمتعارف جلبک ها هم لزوم توجه بیشتر به این پهنه آبی را دو چندان ساخته است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با داشتن یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان از لحاظ آب و هوایی هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارد.